Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Godner och Hansjons (S): Så vill vi fortsätta stärka elevernas resultat i Södertäljes skolor

Nyss var det skolavslutning. Ett år av hårt arbete för elever, lärare och skolledare slutade med att niondeklassarna lämnade med starka resultat. Deras meritvärden var de högsta sedan vi började mäta meritvärde. Andelen elever som var behöriga till gymnasiets yrkesprogram var det högsta sedan 2006. Nu har skolresultaten i Södertälje sammantaget stärkts åtta år i rad.

Denna förändring skulle inte varit möjlig utan storartade insatser från lärare i klassrummen och utan rektorers pedagogiska ledarskap. De förtjänar att gå på sommarledighet med ett stort tack för sina insatser. Men den skulle heller inte varit möjligt utan ett omfattande systematiskt kvalitetsarbete, en uppföljning av hur det går för eleverna och en stark styrkedja i Södertäljes skolor.

Vi är dock inte nöjda. Det finns ytterligare nivåer som vi måste sträva efter för att stärka Södertälje skolor. Så vill vi ytterligare lyfta kunskapsresultaten:

1) Hålla i och hålla ut och fokusera på det viktiga. Vi ska fortsätta med samma fundamentala strukturer, i grunden samma systematiska kvalitetsarbete och i grunden samma skolstruktur. Förändringar i styrningen av Södertäljes skolor ska ske så tryggt och stegvist som möjligt.

2) Ta ett större eget ansvar för personalförsörjning och professionsutveckling. Vi kan inte vänta på att någon annan löser våra personalutmaningar. Därför har vi inrättat en kompetensförsörjningsfond på 100 miljoner kronor för kommunen som kommer att möjliggöra personalutveckling inom skolans område. Det kan handla om hur vi stärker introduktionen av nya lärare, hur vi vidareutbildar befintlig personal, hur man kan ta steget och utveckla sig till att bli rektor, hur vi tar oss an vikarieförsörjningen till förskolan med mera.

3) Bli bäst i Sverige på att systematiskt arbeta med barns språkutveckling. I Södertälje har vi många elever med utländsk bakgrund och i många hem, oavsett bakgrund, läser man inte tillräckligt mycket för och med barnen. Därför behövs en proffsig språkutveckling i skolan och förskolan. Det räcker inte med enskild insats utan krävs fler exempel som det nya förskolebibliotek som invigts i Saltskog till hur vi systematiskt följer upp och stärker barns kunskaper i svenska.

Fritidshemmet är en viktig del av skoldagen som bör få en större betydelse i elevernas kunskapsutveckling.

4) Stärka fritids. I Södertäljes skolor håller fritids en för ojämn kvalitet. Det finns exempel på fantastisk verksamhet och det finns exempel när det mer blir barnpassning. Fritidshemmet är en viktig del av skoldagen som bör få en större betydelse i elevernas kunskapsutveckling.

5) Minska skillnaderna mellan pojkar och flickor. Även om pojkar har stärkt sina resultat är skillnaden för stor och vi behöver arbeta mer strukturerat för att få pojkarna att göra det som tjejer redan gör, nämligen att våga stå upp för att man prioriterar skolarbetet och pluggar.

Skolan är det viktigaste vi har och det finns mer som behöver göras utöver dessa punkter. Trots att mycket har förbättrats så måste vi nå nästa nivå. När vi stärker skolan stärker vi hela kommunens framtid.

Boel Godner (S)

kommunstyrelsens ordförande

Elof Hansjons (S)

ordförande i utbildningsnämnden

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel