Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ger medierna en orättvis bild av Södertälje?

Många företagare är ­bekymrade över den bild av Södertälje som fram­träder i medierna.
– Var och en måste stå upp och tala om fördelarna med Södertälje. Vi har ett personligt ansvar, ­säger byggkonsulten ­Agneta Ydfors.

Alla invånare och företag har ett ansvar för Södertäljes rykte och mediebilden av staden. Den slutsatsen kan man dra efter diskussionen i Frukostklubben, ett arrangemang för företagare ordnat av Södertälje kommun och Stockholms handelskammare.

– Om var och en av oss gör något bra blir det väldigt mycket tillsammans, säger konstnären Gunvor Kuha.

Ganska många av åhörarna räckte upp handen på frågan om mediebilden av Södertälje är negativ, få händer syntes i luften på frågan om bilden är rättvis. Agneta Ydfors tycker att medierna fokuserar för mycket på ”olyckor och elände”.

– Personligen lider jag av den negativa bilden. Däremot påverkar den inte om jag får mer eller mindre jobb, säger hon.

På det svarade LT:s ansvariga utgivare Thelma Kimsjö:

– Vi möter ibland krav på att vi ska tiga om vissa saker, men vi ska öppna locket och beskriva det som händer. Vi lyfter också fram positiva krafter, men smäller det så skriver vi – och det ska vi fortsätta att göra.

Assyriskas marknadschef Robil Haidari, som satt i diskussionspanelen, kallad morgonsoffan, tycker att vi ofta är dåliga på att se det som är positivt.

– Därför är syftet med kampanjen Stå upp för Södertälje just att lyfta fram det som är bra i staden.

Köpmannen Jonas Berg rundade av diskussionen med ett litet brandtal om var och ens ansvar och fick stora applåder.

Vad tycker du? skriv en kommentar.