Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gamla stationshuset i Saltskog

Fram till oktober 1921 låg Södertälje huvudstation vid Saltskog, en kilometer söder om det dåvarande stadsområdet.

Annons

Södertälje fick järnvägsförbindelse med Stockholm hösten 1860 och västra stambanan invigdes 1862. Alla tåg passerade Saltskogs station. För resande in till stadsområdet var man tvungen att byta till ett mindre lokaltåg.

Västra stambanan var enkelspårig och det blev stundom förseningar på grund av tekniska problem. Denna huvudled för järnvägstrafik behövde byggas ut till dubbelspår. Det skedde efter första världskriget och premiären för den nya dragning var i oktober 1921.

Från början hette Södertäljes huvudstation Södertelge Öfre men bytte namn 1887 till Saltskog efter den plats där den låg på gården Saltskogs tidigare ägor.

Samma år fick Saltskog station en ny byggnad ritad av arkitekten Åboms kontor för det som då hette Statens Jernvägsbyggnader. En nästan identisk stationsbyggnad finns vid Albano i Stockholm invid Värtahamnen.

Sedan tågtrafiken lagts över till Södertälje södra med sina dubbelspår, fick det äldre stationshuset på bilden olika användningar för att slutligen bli bilverkstad innan byggnaden revs 1947.