Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Framtid och förflutet när Göran ställer ut

Hans föräldrar skulle ha fyllt hundra i år. Och det är 36 år sedan han ställde ut i Södertälje första gången. Det handlar mycket om tid när Göran Petterson ställer ut på Kretsen.

Annons

Han behöver knappast ens presenteras för den konstintresserade Södertäljebon.

Göran Pettersson har varit ordförande i Kretsen, hållit i utställningsverksamheten på Saltskogs gård, och vickat som konsthallschef.

Hans konst har visats över hela världen, bland annat i Japan och

Och nu är det alltså dags för egen utställning i Södertälje, den första på ungefär tio år.

Men fokus blev inte som det var tänkt.

– Jag fick frågan om jag ville visa video i höstas, säger han och berättar att han visserligen frågade sig själv om tiden skulle räcka, men att han trodde det.

En missbedömning som lett till en lite annorlunda utställning.

– Det blir lite spretigt, men jag är lite spretig i mig själv, säger han.

Men för en utomstående betraktare får spretigheten lite karaktären av ett sammanfattande.

Utställningen har titeln ”Learning the Tales of Tomorrow. Forgetting the Pain of Today”.

Och i stället för bara video blev det alltså allt möjligt: ljud, foto, målningar, och video.

Men även om det är spretigt är det inte helt utan röd tråd.

Tiden har alltid varit ett centralt tema i Göran Petterssons konst och den har en framträdande roll som röd tråd även i urvalet för den här utställningen.

Dels skulle båda hans föräldrar ha fyllt 100 i år och utställningen är tillägnad dem.

Därför är ”Återskapelse 1941”, ett verk som visats i japan och på Nationalmuseum, med på utställningen.

En animation av hans mammas ansikte utifrån en serie om 48 så kallade polyfoton, en sekvens tagen vid samma tillfälle, liksom ett liknande verk som utgått från bilder på hans pappa.

Det är också 36 år sedan Göran Pettersson första gången hade en egen utställning i stan.

Både affischen, en löpsedel om händelsen, och en tavla som visades då finns med.

Bland verken märks också foton från ett New Yorkbesök i somras, och målningar och med text från en sörmländsk runsten.

Under utställningsperioden blir det än mer anknytande bakåt.

En kväll bjuder han in vännen John Lidström, i dag kantor.

– Vi tänkte ha en kväll där vi diskuterar hur det var att växa upp i Södertälje, som var en kulturstad då, när vi var unga, säger han och berättar om en stad där konsthallen var viktig, men också rockmusiken och där det var fullt med influenser utifrån.