Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Först i Europa med programmering på fritidsgårdar

Lika självklart som pingis på 70-talet – det ska programmering bli på Södertälje kommuns alla fritidsgårdar.

Annons

Skolverket vill införa programmering i skolan men Södertälje är redan ett steg före.

Redan i vår kommer Ung fritid kunna erbjuda ungdomar på Södertäljes fritidsgårdar kunskaper om programmering – och de är först i Europa.

– Om man googlar på fritidsgård så kommer det upp bilder på biljard, pingis och chokladbollar. Vi vill att programmering ska bli lika självklart som pingis var på 70-talet, säger Rodolfo Alvarez, projektledare för initiativet.

Allting i dag är beroende av programmering och år 2020 kommer det saknas en miljon programmerare i EU-området, säger han.

Han pekar på sin digitalkamera och sedan på sin telefon.

– Den där är programmerad och den där är programmerad.

På tisdagen samlades alla heltidsanställda från Södertälje kommuns fritidsgårdar på Tom Tit för att lära sig om framtidens programmering. De får lära sig att göra en egen dator av billiga medel, göra ett spel och programmera små robotor via en dator.

– Allt mer tjejer vill programmera, de är inte mindre intresserade, säger Niclas Ekholm som håller i workshopen, där sladdar ligger huller om buller.

Han plockar fram en vit figur formad som ett ansikte och skickar runt.

– Några tjejer på Vallaskolan i Enhörna fick skriva ut på 3D-skrivare för första gången och det här är vad de skrev ut. De tog dem kanske en kvart-tjugo minuter att lista ut hur skrivaren fungerade.

Och det är precis det Ung fritids satsning också syftar till – att fler tjejer ska vilja och våga ta sig in i programmeringens värld.

– Det ska finnas en skaparverkstad med modern teknik och det kan blandas på massor med olika sätt. Jag sitter till exempel nu med en bugg som man kan programmera efter färg och namn som man kan sätta på tröjan, säger Anna Bohman, ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Cecilia Ekstrand, chef för pedagogik och fortbildning på Tom Tit tycker att det viktiga är att man visar på hur brett programmering är.

– Det gäller att hitta något som man fastnar för. Det kan vara allt från att göra spel till smarta textiler som ändrar färg.

Till en början sker initiativet ideellt men planen är dock att så småningom söka statliga medel. De personer som ska lära ungdomarna programmering är studenter från högskolor och universitet i närområdet samt näringslivet.

Niclas Ekholm sätter ner en liten robot på marken som har ben som en Segway. En av fritidsledarna får styra den med en läsplatta och styr den rakt in i en tröskel med en smäll.

– Det är ingen annan i Europa som gjort den här satsningen förut, det är lite som att vi uppfinner hjulet här, säger Rodolfo Alvarez.

Det här är programmering

Programmering handlar om att instruera en maskin, till exempel en dator, att utföra ett visst arbete. För att göra det skriver man en viss kod i ett datorprogram.

Datorer är inte smarta och en programmerares jobb är att göra ett problem till kod så att datorn förstår.

När du ska lämna din deklaration (om du lämnar den på internet) har till exempel någon programmerat hemsidan där du lämnar in den.