Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Forskare: Enbart gratis bussar räcker inte

Gratis extrabussar ska få fler att ta bussen till jobbet fram tills att Motorvägsbron är lagad. Men enbart ett lågt pris hjälper i de flesta fall inte för att få bilister att åka kollektivt, enligt en kollektivtrafikforskare.

– Gratis buss, ja, det är några som kommer att välja det. Men den var inte så dyr från början. Det är billigare att åka kollektivt än att köra bil.

Det säger Anders Wretstrand, som är forskare inom kollektivtrafik vid Lunds universitet och knuten till Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik. Enligt honom krävs det också att kollektivtrafiken håller tillräckligt hög kvalitet för att locka över bilister.

– Kollektivtrafiken i sig måste vara bra. Nu är det många som tycker att ”det är trångt, skitigt, det bullrar”. Kollektivtrafiken måste kunna leverera, säger han.

Ett sätt att öka hastigheten, och därmed kvaliteten på busstrafiken, kan vara separata bussfiler.

Det har nu tillfälligt införts på E4 mellan Hallunda och Moraberg under rusningstrafik.

Men enligt Anders Wretstrand är det som ofta händer när ett körfält avsätts för busstrafik att man ändå inte riktigt lyckas hålla rent från annan trafik.

Det krävs ett väldigt tydligt stråk, med tydlig utformning i gatunätet för att busskörfältet ska respekteras.

För att bussen på allvar ska ses som ett fördelaktigt alternativ säger Anders Wretstrand att den också bör ges prioritet i till exempel korsningar.

– Det har en psykologisk effekt om man faktiskt ser att bussen får företräde, säger han.

Generellt krävs det, enligt Anders Wretstrand, både piska och morot för att få bilister att ställa bilen hemma. Information kan ses som en typ av morot – inklusive informativa satsningar på arbetsplatsen.

– Men det har dålig effekt om man parkerar gratis precis vid ingången, säger han.

Piskan kan vara att göra det väldigt dyrt eller osmidigt att ta bilen. Exempel kan vara höga parkeringsavgifter eller färre parkeringsplatser. Eller, som i Södertälje just nu, väldigt långa köer.

– Det intressanta i sådana här situationer är att man tvingar över en del i kollektivtrafik. Man har sett att till exempel när man kört prova på-kampanjer där man får åka gratis, då visar det sig att en del stannar kvar. Vanans makt är väldigt stor. Lyckas man vänja sig vid att åka kollektivt kanske man fortsätter med det.

I Södertäljes nuvarande läge tror han att den extra tiden det tar att köra bil och kompensationen det innebär med gratis bussar faktiskt kan locka fler att åka kollektivt. Men bilen håller många i ett hårt grepp.

– Bilen är i vissa fall ett väldigt bra färdmedel. Ibland är den ny och skön och man slipper ha någon annan med sig. En faktor som jag tror inte är oviktig är att man upplever att den inte är en så stor miljöbov längre. Det är ingen slump att biltillverkare satsar så mycket på miljöteknik och trafiksäkerhet, säger han.