Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fördubblad avgift är ogenomtänkt

I trafiken är det viktigt att kunna se framåt. Vad ser de rödgröna beslutsfattarna när de gör det dubbelt så dyrt att parkera?

Annons

Det rödgröna styret i Södertälje har utlovat en trafik- och parkeringsstrategi för kommunen.

Men av det löftet har det inte blivit någonting.

Det hindrar dock inte majoriteten att trampa på i ullstrumporna och införa nya stora förändringar när lusten faller på.

Det senaste är förslaget på höjda taxor och avgifter.

I dag kostar det 15 kronor per timme att parkera en vardag på en kommunal parkering i den mest citynära zonen i Södertälje. Avgift tas ut mellan klockan 9 och 17. Det ger ett dygnspris på 120 kronor – jämfört med de 130 kronor som ett dygn kostar i något av Q-parks parkeringshus.

120 kronor är på tok för lite, tycker tekniska nämndens ordförande Ewa Lofvar Konradsson (MP) och övriga rödgröna nämndledamöter.

I förra veckan beslutade nämnden att fördubbla priset. 240 kronor kommer det att kosta sedan dels timkostnaden höjs med en femma, dels antalet avgiftsbelagda timmar utökas med fyra. Dessutom vill man utöka avgiftstiden på lördagar och börja ta betalt på söndagar.

Eftersom historien visat att parkeringsgaragens ägare är mycket lyhörda när kommunens taxor höjs, kan du räkna med att även en plats under tak kommer att få motsvarande pris-höjning.

I beslutsunderlaget är avsikten tydlig: ”Förslagna förändringar av taxorna samt avgiftstider bedömer kontoret kommer öka incitamentet att avstå från att arbetsplatsparkera i det citynära området samt att de boende i större utsträckning hyr en plats i de garage som finns i centrum”.

Nej, jag har inte citerat fel. Förändringarna är förslagna (såsom i slugt beräknande) och inte föreslagna.

Om denna rödgröna för- slagenhet får verklig effekt – och boende och anställda i centrum slutar upp med att ”okynnesparkera” kan det gynna stadsmiljön.

Om, säger om, bilister snabbt och enkelt kan hitta en ledig parkeringsplats minskas både trängsel och miljöutsläpp. Mätningar visar att söktrafiken, när trafikanterna snurrar runt och letar parkering, kan utgöra så mycket som 30–50 procent av trafiken i större städers stadskärnor.

Och går det snabbare att parkera kan säkert den enskilde bilisten leva med prishöjningen också.

Värre är det för centrum-handlarna. Risken finns att det blir ännu svårare att locka kunder. Att ännu fler väljer bort cityhandeln till förmån för köpladorna i utkanten av stan eller Skärholmen.

Ännu en höjd p-avgift kan därför bli droppen för varje redan hårt prövad verksamhet. Ta en promenad i stadskärnan i dag och notera att flera butikslokaler gapar tomma.

Häri ligger problemet. När majoriteten undviker att på allvar undersöka förutsättningarna som visar hela bilden – genom att förhala framtagandet av en genomgripande strategi – finns risken att de förändringar man beslutar om förvärrar centrums problem.

Ewa Lofvar Konradsson, backa bandet. Låt taxor och avgiftsfria tider vara som i dag, tills trafik- och parkeringsstrategin ligger på bordet.

Först då finns underlag för genomtänkta förändringar.