Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förbud ska hålla bilister borta från Södertälje

”Genomfart förbjuden”. De skyltarna ska stoppa folk som inte bor i Södertälje från att köra genom staden. Hur det ska gå till i praktiken vet varken kommunen eller Trafikverket.

I morse kunde LT meddela att Mälarbron kommer att stängas av för genomfartstrafik. På måndag sätts skyltar med ”genomfart förbjuden” upp vid bron. Men vad det innebär i praktiken är mer oklart.

–Det är en åtgärd för att stoppa genomfartstrafik som är en del av Trafikverkets så kallade trimningspaket för att minska trafiken genom Södertälje. Bron kommer alltså inte att stängas av, utan bara för genomfartstrafik. Tanken är att det ska gagna våra medborgare som bor i Södertälje, säger Lenita Granlund, tillförordnad stadsdirektör.

Vilken genomfartstrafik?

–Den frågan kanske inte jag har den fulla kompetensen att svara på, utan det får du fråga Trafikverket. Men det är alltså folk som bara kör igenom stan och inte bor här. Som kommer norrifrån och kör söderut igenom Södertälje till exempel, säger Lenita Granlund.

Om man har kommit så långt att man ser skyltarna på Mälarbron kanske man inte vänder om, tänker jag?

–Det här med skyltning har Trafikverket koll på. Men vi har pratat om att man kanske måste vidta fler åtgärder för att informera om det här, säger Lenita Granlund.

Men hos Trafikverket verkar lika stor förvirring råda kring hur det här förbudet ska genomföras i praktiken. Så här säger deras presschef Bengt Olsson:

–Det är nästan bättre att prata med kommunen om hur de ska göra med skyltning och så vidare, det är deras bro.

Jag pratade precis med stadsdirektören, och hon hänvisar till er?

–Det är många aktörer inblandade och jag kan förstå att det praktiska har fallit mellan stolarna just nu. Men jag är övertygad om att kommunen kommer att lösa det på ett bra sätt. Vi har diskuterat alla möjliga alternativ, med trafikpoliser till exempel, säger Bengt Olsson.