Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förbifart Stockholm är förnuftig

När astronauten Neil Armstrong klev ned på månens yta sommaren 1969 var det ett stort steg för mänskligheten. I går tog regeringen ett stort steg för verkligheten.

Det har inte gått med ljusets hastighet direkt – men nu har en svensk regering kommit så långt som till att besluta om att bygga Förbifart Stockholm – plus satsningar på spårtrafik.

Det är tveklöst ett mycket betydelsefullt beslut för hela Stockholmsregionen.

Beräkningar gör gällande att inflyttningen av nya invånare till Storstockholm de kommande tio till tjugo åren hamnar i trakterna av 300 000. Då tarvas det en väl fungerande infrastruktur – på järnväg, men också på väg.

Redan i dag är trafiksituationen ansträngd. Bilköerna till och från Stockholm under rusningstid, och trängseln på pendel- och regionaltåg vittnar om att kapaciteten inte räcker.

Det känns omotiverat att exempelvis tung trafik från norra till södra Sverige – eller vice versa – ska tvingas trängas i köerna på Essingeleden.

Genom att bygga en förbifart, från Häggvik i norr till Kungens kurva i söder, via 17 kilometer tunnel under Mälaröarna, avlastas Essingeleden och andra genomfartsvägar.

Detta gynnar inte minst kollektivtrafiken. Fyra av fem kollektivresor i landet sker med buss – och busstrafik går som bekant på samma vägar som bil- och lastbilstrafik.

Och ur näringslivssynpunkt är förbifarten nödvändig för att knyta samman Södertälje och Nykvarn med länets nordliga delar.

Att riksdagens två tillväxtfientliga partier – Miljöpartiet och Vänsterpartiet – är motståndare till infrastrukturprojektet är inte förvånande.

Som tur är visar Socialdemokraterna att partiet har en tradition av att ta ansvar för en helhet. Partiet är därför berett att ta strid i frågan mot sina små samarbetspartier.

För det är viktigt komma ihåg att regeringen under resans gång har ställt hårda miljökrav på Förbifarten.

Det är ohållbart att fortsatt leda fordonstrafiken genom Stockholm. Och orealistiskt att tro att hela samhället enbart ska åka järnväg framgent.