Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Föräldrarna rasar när barnen tvingas till skolbyte

Föräldrar beskriver hur deras barn utvecklats och blivit trygga. Nu ska verksamheten för barn med diagnoser inom autismspektret flyttas och föräldrarnas oro är stor.

Annons

Efter att inte ha gått till skolan överhuvudtaget under en längre tid förändrades allt när Adam, 10, kom till Kristallen på Brunnsängskolan. Kristallen är en verksamhet för barn med autismspektrumproblematik och här går sex elever från förskoleklass till klass sex.

– Från att ha varit en hemmasittare ville Adam plötsligt gå till skolan, han såg fram emot det. Och hemma blev han mycket gladare och alla bråk blev färre. Vi kan koppla av och leva nästan som en vanlig familj, berättar hans pappa Tommy Ljung.

Liknande historier berättar Madelene Enström och Linnéa Hellström, som också har barn på Kristallen.

Deras besvikelse och oro är i dag stor efter att de fått besked om att verksamheten flyttas efter sommaren och att barnen i stället erbjuds plats på Rosenborgsskolan. Eleverna ska alltså flytta men deras pedagoger blir kvar, det är föräldrarnas uppfattning.

– Det är inte bara att flytta de här barnen, de behöver den trygghet som Kristallen har varit för dem, säger Linnéa Hellström.

– Min son funderar redan och känner sig väldigt tyngd av det här. Han skulle ha gått här två år till och med den utveckling vi har sett hittills så hade de två åren varit fantastiska, säger Tony Ljung.

Hur deras barns behov ska kunna tillgodoses och hur stora de nya klasserna kommer att bli är bara ett par av alla frågor som de i dag saknar svar på. Föräldrarna är rädda för att allt i stället ska bli som det var tidigare, innan Kristallen.

– Jag är rädd för det, att karusellen startar igen. Då hade vi möten om hur vi skulle få Adam att vilja gå till skolan, möten med ibland 20 till 22 personer närvarande, berättar Tony Ljung.

Både Madelene Enström och Linnéa Hellström har liknande upplevelser om tiden innan Kristallen.

– Min son sprang då mest omkring, det var ingen skolgång att tala om. Det handlade om förvaring, för att jag skulle kunna gå till jobbet. Jag fick nästan magsår på kuppen. Den här tyngden jag känner nu i kroppen, jag förstår inte hur jag ska orka stödja honom när jag inte vet om jag orkar själv, säger Madelene Enström.

– Här på Kristallen vet jag att min son är trygg, suckar Linnéa Hellström.

– Vi tvingas fajtas mot samhället hela tiden, säger hon.

Skolans rektor lär ha visat en liten förståelse för föräldrarnas oro och sagt att hon inte kan förstå deras upprördhet.

– De sparkar undan benen på både barnen och oss föräldrar. Hur många gånger ska barnen behöva bli svikna, känna att de inte är något värda. Det här är jättesorgligt, säger Tony Ljung.

Verksamheten läggs inte ned men flyttas däremot.

– Vår ambition med flytten är att stärka kvaliteten ytterligare, säger Monica Sonde, verksamhetschef för grundskolan i Södertälje.

Kristallen är en av fem liknande kommunövergripande grupper för elever som har behov av mindre grupper och en mer strukturerad pedagogik. En annan av dessa grupper finns på Rosenborgsskolan, dit det är tänkt eleverna från Kristallen ska flytta.

– Där finns redan en väl fungerande verksamhet med små undervisningsgrupper och en tanke med flytten är att eleverna ska ges möjlighet, om de behöver det, att gå där ända till klass nio. Den möjligheten finns inte på Kristallen, säger Monica Sonde.

– Andra argument är att vi dels tycker verksamheten ska ligga centralt, dels minskar vi sårbarheten genom att samla resurser på en plats.

Monica Sonde blir bekymrad när hon hör om föräldrars oro.

– Det låter som brister i informationen från oss och det måste vi ta tag i omedelbart. Men visst, eleverna kommer att behöva möta nya vuxna, men i vilken utsträckning vet jag inte.

Med hänvisning till påsklovsveckan saknar Sonde även detaljkunskap om exempelvis gruppstorlekar och fördelning av pedagoger.

– Jag vill i alla fall vara jättetydlig med att ambitionen inte är att elever ska få det sämre, tvärtom – ambitionen är att stärka kvaliteten ytterligare. Och jag hoppas verkligen alla vill flytta med.