Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Folket är något att bry sig om

Var tionde Södertäljebo skrev under protesterna mot kraftigt höjda parkeringsavgifter. Det struntar de rödgröna i.

Annons

Under årets åtta första månader gick Södertälje back på sin parkeringsverksamhet med 1,7 miljoner kronor. I tekniska nämndens delårsrapport berättas under rubriken Trafikövervakning att ”Underskottet förklaras av låga intäkter för perioden”.

Till de bakomliggande orsakerna hör bland annat att parkeringsautomater bytts ut och att enheten varit underbemannad. För helåret räknar man med ett nollresultat.

Så kan det naturligtvis inte fortsätta. Södertälje kommun tar ut avgift på sina parkeringar av ett enda skäl – att det ska vara en god ekonomisk affär.

Begäret efter p-pengarna är dock, det inser tekniska nämndens ordförande Ewa Lofvar Konradsson (MP), inte gångbart som huvudargument när hon vill höja avgifterna ytterligare. Det är därför hon och hennes rödgröna kamrater hävdar att man genom att kraftigt höja parkeringsavgifterna och förlänga den avgiftsbelagda tiden på såväl vardagar som under lördagar och söndagar gör bilisterna en tjänst.

Det ska bli lätt att hitta en ledig p-ruta, utlovar de, eftersom det ”kommer öka incitamentet att avstå från att arbetsplatsparkera i det citynära området samt att de boende i större utsträckning hyr en plats i de garage som finns i centrum”, som beslutsunderlaget säger.

Godhjärtat, eller hur? Men inget av ovanstående argument förklarar varför avgiftstiden ska förlängas med en timme på vardagsmorgnar och tre timmar på vardagskvällar samt två timmar på lördagar – eller varför gratisparkering på söndagar snart är ett minne blott.

Arbetsplatsparkerarna är rätt få en onsdagskväll vid 19-tiden, om man så säger.

Inte heller förklarar det varför timpriset höjs med 33 procent.

Om det inte vore för pengarna, de rödgröna tror att intäkterna ska öka rejält. Det är också därför man har så bråttom att klubba igenom prishöjningarna.

Om de mer filantropiska argumenten fått styra hade majoriteten kunnat gå med på att först utreda frågan ordentligt och ta fram den trafik- och parkeringsstrategi som man sedan länge utlovat.

Precis det som Alliansen (med starkt understöd av 9 000 Södertäljebor som skrivit under protestlistor) krävde när man såg till att återremittera ärendet vid förra veckans budgetfullmäktige. I dag tar tekniska nämnden åter upp frågan och i nästa vecka kommer kommunfullmäktige göra samma sak.

Ewa Lofvar Konradsson, har alltså chansen att göra halt – och därefter med full kraft skaka fram en trafik- och parkeringsstrategi som utreder förutsättningarna för Södertälje centrum.

Det vore att lyssna till centrumhandeln som går på knäna, det vore att lyssna till stans kaféer och restauranger som fruktar ännu färre gäster och det vore att lyssna till de tio procent av Södertäljeborna som skrivit på listorna – och på de många som tycker samma sak utan att ha satt dit sin namnteckning.

Det är tyvärr brukligt att en minoritetsåterremiss bara betyder att beslut skjuts upp – från ett möte till ett annat.

De rödgröna har nu chansen att göra annorlunda, chansen att lyssna på folkets vilja.