Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Flyget försvaras med bisarra argument

Grattis alla som värnar om planetens välmående – nu införs en flygskatt även i Sverige. Vi är långt ifrån pionjärer. Flera av våra grannländer har redan infört flygskatt, men här hemma har avskaffandet av flygets klimatskadliga subventioner mött ett kompakt motstånd. Detta trots att det finns en bred politisk samsyn om att Sverige ska vara helt fossilfritt senast 2045.

Flygbranschen, Moderaterna och Centerpartiet har högljutt försvarat flygets skattesubvention med märkliga resonemang och bisarra slutsatser. Lyckligtvis visar flera opinionsundersökningar att svenska folket är insiktsfullare än så – en majoritet är positiva till flygskatten.

Det är uppenbart för alla som bryr sig om planetens välmående att utvecklingen måste brytas.

De flesta anser nog att det är absurt att flygresenärer endast betalar en tjugondedel av vad svenska bilister betalar för sina klimatutsläpp. Utsläppen från våra internationella flygresor har ökat explosionsartat med ungefär 80 procent sedan 1990. Det är uppenbart för alla som bryr sig om planetens välmående att utvecklingen måste brytas. Klimatskadliga subventioner måste avskaffas.

Avskaffas måste även de seglivade myter och felaktiga argument som branschorganisationen Svenskt Flyg har spridit om flygskatten. Myter som flera företrädare från allianspartierna okritiskt har upprepat i sin kamp för att värna flygets subventionerade position. Här är ett urval:

1) Flygskatten ger inte några utsläppsminskningar. Flygskatten skulle innebära utsläppsminskningar på cirka 180 000 ton koldioxid per år, vilket motsvarar utsläpp från närmare 100 000 bensinbilar. I ett läge när vi måste minska utsläppen radikalt så är det en volym vi inte har råd att bortse ifrån.

2) Det ger mer klimatnytta att satsa på biobränslen. Vi behöver både och. Även om vi år 2030 har ersatt allt flygbränsle som i dag tankas i Sverige med biobränsle, skulle klimatpåverkan vara lika stor som nu, om inte ökningen av antal flygresor bryts. Biobränslet kompenserar enbart för vårt ökande flygresande.

3) Svenska utsläpp är försumbara i ett globalt perspektiv. Någon annan ska ta ansvar, med andra ord. Samma argument skulle kunna framföras av varje sektor i varje enskilt land: att just våra utsläpp är en så liten del av de totala utsläppen. Vi måste ta ansvar och inse att alla dessa lokala små utsläpp tillsammans blir de stora utsläpp som i rask takt förändrar klimatet.

4) Svensk skatt är tandlös – det krävs en internationell skatt. Självklart är en internationell skatt slutmålet och den snabbaste vägen dit är att Sverige ansluter till länder som Norge, Österrike, Storbritannien och Frankrike och inför en nationell skatt på flygresor. Enbart genom att införa en flygskatt stärker vi de krafter som verkar inom andra länder för att få till en internationell skatt.

5) Flygbolagens egna åtgärder är mer kraftfulla. Det är tack vare det politiska trycket som det nu finns ett nyvaket intresse från flygbranschen att börja arbeta med frågan. Det är förstås välkommet men det kommer dock att ta tid. Flygskatten kan börja ge resultat i dag.

Flygskatten som nu träder i kraft är en absolut nödvändighet. Vintern 2018 har varit varmare på Nordpolen än i Göteborg, Arktis is smälter och torkan slår mot Afrikas horn.

Klimatförändringarna är inget som kommer inträffa sedan, de är redan här.

Om ingenting görs riskerar vi en okontrollerbar utveckling som påverkar människor, djur och växtarter på ett förödande vis. Vi måste minska utsläppen nu.

Niclas Malmberg (MP)

kultur- och mediepolitisk talesperson

Janine Alm Ericson (MP)

jämställdhetspolitisk talesperson

Mats Pertoft (MP)

rättspolitisk talesperson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel