Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Flera vittnar om fräcka mobilsäljare

”Se upp för insparkarna som drar in kunder till sina butiker.” Den varningen ger Sonja Odell som utsattes för säljarnas framfusiga metoder.

Annons

– Han var påflugen och pratade oavbrutet, säger Sonja Odell, 77 år.

Nu vill hon varna andra för försäljare på gågatan som lockar in kunder till sina telefonbutiker.

Sonja Odell hade ett ärende i centrum när en person kom fram till henne och frågade om hon är intresserad av iPads.

– Försäljaren berättade om de erbjudanden han har i sin butik Mobilizera i Telgehuset, säger Sonja.

I butiken erbjöd säljaren Sonja gratis prylar om hon skulle teckna abonnemang och köpa telefon.

– Ja, han sa att det bara var att skriva på så får jag det här och det här. Jag var i tidsnöd och hade inte mina glasögon med mig, men kände att jag måste skriva på. Och det gjorde jag, säger Sonja ångerfullt och berättar vidare:

– Förpackningen öppnades så att säljaren skulle sätta i ett telefonkort eller vad det nu var ..., säger hon.

Hon kom hem och tittade med sin man närmare på abonnemanget. Det var då hon började känna sig lurad. Sonja hade fått skriva på ett abonnemang hon inte önskade sig och som dessutom kostar 399 kronor per månad i 24 månader.

– Dagen efter gick jag tillbaka till butiken och då var det kalla handen. ”Nej, du har skrivit på”, sa de. På pappret jag fick står det att öppet köp gäller i 14 dagar, men då ska förpackningen vara obruten. Men vi öppnade den i butiken för att det var nödvändigt, enligt dem. Det är hemskt att lura gamla människor, säger Sonja och berättar att hon har mått så dåligt av det här och att det har märkts utåt:

– När vi har berättat för bekanta så har många svarat att också de har drabbats av liknande, säger hon.

Sonja bestämde sig för att ta tag i ärendet så att inte fler ska drabbas och tog därför kontakt med kommunens konsumentrådgivare.

Rana Malaki arbetar som konsumentrådgivare i kommunen och berättar att hon har fått in många anmälningar om just Mobilizera i Södertälje.

– En hel del Södertäljebor har ringt och klagat. Butiken har oftare gått på äldre personer och vi känner väl till deras affärssätt nu, säger Rana Malaki.

Hon berättar att säljaren måste vara tydlig med sin information och när man väl är överens ska säljaren exempelvis informera om att en kreditupplysning nu kommer att göras. Den informationen lämnas sällan.

– Det viktigaste som kund är att ta god tid på sig och läsa villkoren innan man skriver på. Efteråt är det försent. Många säljare bryter förpackningen för att lägga till något, men då gäller inte ångerrätten. Det måste köparen vara medveten om, säger Rana Malaki.

Efter att LT konfronterat Mobilizera med Sonjas och Rana Malakis uppgifter har Sonja lösts från abonnemanget.

Konsumentrådgivare Rana Malaki tipsar

Skriv inte på något du inte har läst igenom.

14-dagars ångerrätt gäller inte när du handlar i butik.

Det är frivilligt för butiken att erbjuda öppet köp och bytesrätt. Butiken bestämmer själv vilka regler som ska gälla, till exempel hur lång tid du har på dig, i vilket skick du kan lämna tillbaka varan, om förpackningen ska följa med och om man behöver ha med kvittot.

Kontrollera därför med din butik om den erbjuder öppet köp, bytesrätt och vilka regler som gäller innan du handlar.

Om något har gått fel, vänd dig till butiken. Du ska inte behöva vända dig till säljaren som sålt produkten. Om det inte går, vänd dig till teleoperatören och berätta hur butiken agerat.

När det gäller abonnemangsfrågor kan du vända dig till telekområdgivarna.