Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fick du oväntat hög elräkning?

Telge energi tog ut för lågt pris från 20 000 kunder i februari. På marsfakturan tar bolaget igen de förlorade pengarna – utan att förklara sig.

Peter Swärd i Nykvarn hittade posten ”rättning av februaripriset – 49,35 kronor” på sin elräkning för mars. Men inte ett ord om vad detta betyder.

– Det är helt oanständigt. Så kan man inte bära sig åt mot sina kunder. En förklaring är väl det minsta man kan begära, säger han.

Johan Öhnell, Telge energis vd, förklarar att bolaget tog ut tre öre för lågt pris av 20 000 kunder med rörligt elavtal i Södertälje och Nykvarn i februari. Totalt handlar det om mellan 10 och 150 kronor per kund, pengar som tas igen på fakturan för mars.

– Vi la in fel pris. Vi upptäckte det i de kontroller vi gör, men då var det för sent. Detta har aldrig hänt förr och det ska inte hända igen, säger Johan Öhnell.

Varför ger ni ingen förklaring på marsfakturan?

– Vi gjorde bedömningen att uttrycket ”rättning” var tillräcklig information och att vår kundservice kunde ta eventuella frågor.

Får ni göra så här?– Ja. Det som är viktigt är att vi agerar snabbt och rättar till missen månaden efter.