Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fick chockräkning – vill varna andra

Vattenräkningen brukar ligga på sex sju hundra. Men månaden innan jul fick Janne Leo en på nästan 5500 kronor. Nu vill han varna andra: håll koll på mätningarna så slipper ni chockräkningar.

Annons

Janne Leo betalar punktligt sin vattenräkning varje månad. Därför blev chocken stor när han öppnade räkningen i slutet av november. I stället för de dryga 700 kronor det brukar handla om ville Telge Nät plötsligt ha nästan 5 500 kronor.

– 5500 en månad före jul till en pensionär, hur tänker de? Min första tanke var att det var fel, jag har ju betalat allt, säger han när LT träffar honom hemma i villan på nordsidan av Bårstabergets rand.

Men när han ringde för att kontrollera saken fanns en förklaring.

I början av 2014 gjorde Janne Leo en mätaravläsning och skickade in resultatet. I början av november 2015 gjorde han nästa. Dessemellan skulle det ha gjorts ytterligare en, men Telge fick inte in någon sådan.

– Om det är jag som missat att läsa av, eller om de slarvat bort den när jag skickat in den, det vet jag inte, säger Janne Leo.

Men oavsett vems ansvaret är blir resultatet detsamma.

När Telge inte får in nya uppgifter gör de en egen beräkning av kostnaden utifrån tidigare förbrukning.

När Telge får in den nya kundavlästa mätarställningen så måste kunden betala mellanskillnaden om det betalats för lite under perioden mellan avläsningarna.

– Vi kan inte göra annat än utgå från den senaste avläsningen. Blir det ett uppehåll på ett år i avläsningarna och förbrukningen visar sig ha stigit måste vi ta retroaktivt betalt för det, säger Magnus Enderin, chef över verksamhetsstöd på Telge nät.

För Janne Leo blev det 5 500 kronor, men en handläggare han pratade med berättade om kunder som fått räkningar på 10 000 kronor.

– Det är ju naturligtvis de äldre som åker på det här, folk måste varnas, säger Janne Leo.

Själv har han fått sin räkning framflyttad och uppdelad i hanterbara portioner, men han tycker att bolaget borde lägga upp det annorlunda.

– De borde ju lägga på en hundralapp i stället för att räkna för lågt, säger han.

Men gjorde man så skulle det också bli fel, och dessutom skapa merarbete, menar Telge nät.

– Då skulle man utgå från att alla abonnenter skulle ha en något ökande förbrukning och det stämmer inte. Det skulle bli mycket att betala tillbaka och en väldigt krånglig hantering, säger Magnus Enderin.

Han berättar att det också går ut påminnelser om bolaget inte får in mätresultat.

– Men vi arbetar för att byta ut de gamla mätarna mot nya som skickar informationen till oss automatiskt.