Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Feltänkt att skära ned på undervisningen i modersmål

Annons

Det är med stor förvåning och besvikelse många föräldrar tar emot beskedet att Södertälje kommun tar bort en timme modersmålsundervisning per vecka för de yngsta barnen på förskolan. Inte förrän hösten det år barnet fyller fyra år har barnet rätt till en timme undervisning. Vi är många som ställer oss mycket frågande till kommunens beslut.

Anmäl text- och faktafel

Den som är påläst – vilket de som har fattat det här beslutet rimligtvis är – vet att modersmål enbart är av godo. Att vara stark i sitt modersmål gynnar inlärning av nästa språk. Att vara flerspråkig har många fördelar, bland annat gynnar det abstrakt tänkande, förmåga att lösa problem och matematiskt och naturvetenskapligt tänkande.

I globaliseringens tidevarv är det dessutom nödvändigt och gynnsamt för ett samhälle att dess invånare behärskar fler än ett språk. Det är ett av EU:s språkmål, att varje EU-medborgare ska kunna kommunicera på två språk utöver modersmålet. Och EU uppger att det bästa sättet att nå målet är att låta barn lära sig språk redan som små.

Språk är också nära förbundet med känslor och identitet. Ett barn behöver tidigt känna att deras modersmål (oavsett om det är ett eller flera) är välkommet och högt värderat av det omgivande samhället för att utveckla positiva känslor för det språket och i förlängningen sig själva. Om ett barn uppfattar sitt språk som nedvärderat eller dåligt kommer det sätta sig i barnets självkänsla.

Ett barn som känner att det den kan är värdefullt, att de kunskaper den redan har värderas, får lust att lära sig nya saker.

Det gynnar inte barnets självuppfattning som är avgörande för såväl språkutveckling som annan inlärning. Ett barn som känner att det den kan är värdefullt, att de kunskaper den redan har värderas, får lust att lära sig nya saker.

Därför är vi väldigt förvånade och besvikna över att kommunen tar bort en timme modersmålsundervisning per vecka för de yngsta barnen på förskolan.

Barn utvecklar språk hela tiden och man måste stimulera och stötta barns språkutveckling tidigt. Annars skapar man onödig uppförsbacke. Att vänta med att introducera modersmålsundervisning till att barnet fyller fyra - med motiveringen att man vill stärka 4–5-åringarnas förberedelser inför skolans modersmålsundervisning – är som att avstå från att läsa barnböcker för 0–3-åringar med motiveringen att stärka 4–5-åringarnas läskunnighet inför skolstarten.

Alla som arbetar professionellt med barn, eller står barn nära och följer deras litteracitetsutveckling förstår att det är en paradox. Det man med största sannolikhet åstadkommer med den här förändringen är att vi står med ännu fler 4–5-åringar som inte är rustade inför skolans modersmålsundervisning. Och troligtvis också att färre barn kommer ha modersmål när de är 4–5 år.

Är det vad Södertälje kommun vill?

Berolin Deniz

Ifeta Ahmic Cenanovic

Lorett Matheus

Ramsina Hermez

Ashorina Hermez

Niram Odisho

Mishel Adam

Ester Minasson Öndül

Dragana Martic Kocic

Liliana Staifo

Ninos Aho

Bessie Simsek

Elona Rizko

Paul Barsom

Kima Shemoun

Ajla Hadzijahic Alic

Jenny Söderberg

Chamiram Jacobsson

Irina Nikiforova von Essen

Outi Halmaero

Fonda Demirel

Louisa Razai Ljuskvist

Sara Youssef Fidan

Rabi Youssef

Bachar Ablahad

Sebrin Aho

Katja Saado

Chapir Saado

Vilsen Yildiz Maraha

Tiglat Maraha

Matay Lahdo

Simon Fidan

Jhoni Masso

Elinor Yanko

Ninos Maraha

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel