Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Felsatsning äventyrar Vattenfall

Vattenfall slutar använda miljöargument. ”Kunderna lyssnar inte” säger den statliga energijättens varumärkes- och sponsringschef Linus Almqvist. I stället ska Vattenfall prata elpris och produkter. Vattenfalls miljökommunikation har under senare år gränsat till greenwashing, så sett ur det perspektivet är det kanske ett strategiskt riktigt beslut. Men det är en affärsmässig felsatsning som kommer att bli dyr för de svenska skattebetalarna.

Vattenfall har helt fel när man påstår att svenska elkunder inte lyssnar till miljöargument.

Telge Energis affärsidé bygger på att sälja ren el. Därför vet vi att det fungerar. Om vi som ett mindre kommunalt elhandelsbolag kan få våra kunder att välja ren el vore det konstigt om Vattenfall, som är ett av Sveriges största företag, inte skulle kunna göra samma sak.

Det har skett en fantastisk utveckling de senaste åren. Andelen elkunder som väljer att köpa ren el ökar stadigt. Bara i år ökar antalet hushåll som köper ursprungsmärkt el med 100 000. Men det är fortfarande över tre miljoner hushåll som köper omärkt el. Vår senaste Sifoundersökning visar att sju av tio svenskar inte vet att all omärkt el innehåller kolkraft.

Här finns stora marknadsandelar att hämta. Men då krävs det kommunikation som förklarar att man som enskild elkund gör skillnad genom att välja ren el. Det borde väl ligga i regeringens intresse att Vattenfall producerar ren el och får fler att välja förnybara energikällor?

Jag är till och med benägen att hävda att det ligger inom ramen för riksdagens ägardirektiv till Vattenfall. Ägardirektivet slår fast att bolaget ska: ”affärsmässigt bedriva energiverksamhet så att bolaget är ett av de bolag som leder utvecklingen mot en miljömässigt hållbar energiproduktion”. Det går inte att driva en sådan affär utan konsumentkrafter. Och hur får man i gång konsumentkrafter utan kommunikation?

Om vi ska få till en energiomställning är vi helt beroende av att kunderna gör aktiva val.

Vi testade nyligen konsumentkraften genom att som första elbolag börja sälja solel.

Eftersom solelen fortfarande är tre gånger så dyr som vindkraften säljer vi den i små portioner. På så vis skapas en efterfrågan och alla kunder som köper solel är tillsammans med och påverkar utbyggnaden av solenergi i Sverige.

Nyligen fattade också Energimarknadsinspektionen beslut om att alla elbolag måste ange på fakturan och sin hemsida hur elen är producerad och vilken miljöpåverkan den har. Kunderna blir allt mer medvetna, men är helt beroende av kommunikation för att kunna göra klimatsmarta val. Jag tycker att det mest anmärkningsvärda är att Vattenfall gör bedömningen att elkunderna inte är intresserad av miljö och att det inte går att sälja el med gröna argument.

Det kan bli ett i raden av historiska misstag. I klass med Facit som förnekade det digitala teknikskiftet, skivbolagsdirektören som sa till Beatles att gitarrgrupper var på väg ut och Bonnier som refuserade Astrid Lindgren.

Undra om Vattenfalls vd, Øystein Løseth, vill bli ihågkommen som koncernchefen som inte trodde att det gick att sälja ren el?

ordförande Telge Energi

Johan Öhnell

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel