Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Facebooktest ska få fler att vaccinera sig

Testa vilken förutsägbar kändis du är mest lik och gör sedan det oförutsägbara att vaccinera dig mot svininfluensan – uppmanar Vårdguiden i en ny kampanj på Facebook.

Vårdguiden befarar en andra våg av svininfluensan under 2010 och försöker nu få unga att vaccinera sig mot svininfluensan, i åldersgruppen 18-30 år har endast en tredjedel tagit vaccinsprutan.

I går lanserade därför Vårdguiden en sida på Facebook där besökarna kan göra ett test med tema förutsägbarhet och svara på frågor som vilken är den mest förutsägbara åsikten om rockbandet Kent eller vilken är den mest förutsägbara anledningen till att fira internationella kvinnodagen?

Sidan erbjuder även ett personlighetstest där svenska kändisar driver med sin förutsägbarhet så att besökarna kan testa om de är en förutsägbar medieperson som Ebba Hultqvist eller en förutsägbar äventyrare som extremskidåkaren Jon Olsson. Målet med förutsägbarhetskampanjen är sedan att få besökarna att göra det som är mest oförutsägbart just nu – vaccinera sig mot svininfluensan.

Kim Nordlander, enhetschef på Vårdguiden, säger i ett pressmeddelande att ungas oförutsägbara liv innebär att de löper en större risk att utsättas för smitta, av till exempel svininfluensavirus, än andra åldersgrupper.