Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ett triangelspår som gör Södertälje till knutpunkt

Om Almnäs och Södertälje hamn ska samarbeta krävs helst ett nytt sammankopplande tågspår. Annars bör de se till att samordna marknadsföring och försäljning mellan Södertälje hamn och Stockholm Syd/Almnäs.

Annons

Uppdraget var att klargöra hur samarbetet mellan Almnäs och Södertälje hamn ser ut. Vilka förutsättningar som finns.

Bakgrunden är att Södertälje nu har unika möjligheter att utveckla och förstärka positionen som knutpunkt för industri, handel och logistik.

– Det är ingen nyhet, men heller inget vi tror kommer att genomföras på kort sikt, men visst vill vi få till ett triangelspår mellan Svealandsbanan och stambanan, förklarar stadsdirektör Martin Andreae.

Det så kallade triangelspåret skulle gå i en båge genom Kvedesta-området och i så fall bygga ihop de två stora järnvägslinjerna på ett naturligt sätt, inte genom omväxling på en bangård i Södertälje hamn.

– Vi för fram triangelspåret när framtida länstrafikprojekt diskuteras med

Trafikverket. Och det kommer vi fortsätta att göra, även om vi förstår att det är kostsamt och inte ligger längst fram i prioriteringen.

I rapporten som läggs fram till kommunstyrelsen är det främst marknadsföring- och försäljningssamordning som man pekar på.