Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ett nonchalant bemötande är oacceptabelt

Svar på insändaren ”Ny akut utan köordning”. För oss på Södertälje sjukhus är fokus patientsäkerhet och hänsyn till patienten. Det handlar tyvärr ofta om liv och död på en akutmottagning och vi prioriterar patienter utifrån en professionell bedömning vad som är mest akut. Det är därför tråkigt att läsa om ”Upprörd akutbesökare” upplevelse av besöket till Närakut Södertälje.

Anmäl text- och faktafel

Vi tar emot och behandlar patienter på närakuten så effektivt och patientsäkert vi kan. På Södertälje sjukhus delar närakuten inskrivningskassa med akutmottagningen, vilket gör att de patienter som söker vård när livet är i fara alltid går före.

Det är det som avgör köordningen och det är det som också kan uppfattas som ”kaos och orättvist”.

Region Stockholm har under det senaste året gjort om strukturen för akut vård i länet, för att invånarna ska få rätt vård med rätt kompetens på rätt plats och i rätt tid utifrån sina vårdbehov. På närakuten behandlar vi patienter som har akuta besvär som inte kan hänvisas till vårdcentralen, vilket är förstahandsvalet för patienter med akuta sjukdomstillstånd. För att få veta vilken sorts vård som passar bäst är det ett bra råd att ringa 1177 vårdguiden och få hjälp med bedömningen av sjuksköterskorna där.

Ett nonchalant bemötande är naturligtvis inte acceptabelt, vilket vi vill be om ursäkt för. Vi vill tacka för dina synpunkter och vill framföra att vi tar till oss och tar hand om dessa på ett strukturerat sätt. Kontakta oss gärna direkt om du har ytterligare synpunkter eller frågor.

Hillevi Nilsson

verksamhetschef närakuten och akutmottagningen, Södertälje sjukhus

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare