Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Enkät: Mediafokus i Södertälje

– Mitt intryck är att framför allt så kallade goda nyheter förknippade med Södertälje relativt sett är fler än tidigare, säger Hans-Åke Danielsson, Scanias presschef.LT vände sig till erfarna presschefer på Södertäljes större företag för att se vad de tycker om det stora mediefokuset i Södertälje.

Annons

De presschefer som svarat är Astra Zenecas kommunikationsdirektör Jacob Lund (JL), Scanias presschef Hans-Åke Danielsson (HÅD), Södertälje sjukhus kommunikationschef Yvonne Hejdenberg (YH) och Södertälje kommuns PR- och pressanvariga Angelica Vallgren (AV)

Hur märks det att det är fler medier i stan?

JL: ”Vi märker främst ett ökat intresse från SVT kring stora och små nyheter, vilket vi enbart tycker är positivt.”

HÅD: ”Scania ges mer uppmärksamhet och medias behov av ”egna nyheter” har i någon mån ökat. Länstidningen har tidigare varit i princip ensam om den lokala nyhetsbevakningen och har fortsatt störst lokal närvaro tack vare större resurser och sannolikt även större etablerat kontaktnät.”

AV: ”Intresset från media för vår verksamhet har ökat.”

YH: ” Vi har fått märkbart ökad bevakning av vår verksamhet”.

Hur påverkas ert arbete med mediekontakter?

JL: ”Det har varit en ökning, men det beror delvis också på att det varit ett rätt så nyhetsintensivt år för oss, med bland annat nyinvestering.”

HÅD: ”Det är fler journalister som bevakar vad som händer i Södertälje och därmed även Scanias verksamhet här i stan. Särskilt när det gäller tv ställs också andra krav på tillänglighet, eftersom tv-formatet bygger på att inslaget kan illustreras.”

AV: ”Vi har mer direktkontakt med fler journalister och lägger mer tid på att hjälpa till att få tag på rätt personer i organisationen. Jag är också mer delaktig i att ta fram fakta och underlag till journalister.”

YH: ”Vi behöver lägga mer tid på att hantera frågorna än tidigare.”

Har Södertälje synts mer det senaste året?

JL: ”För AstraZenecas del har anläggningen i Södertälje synts mer i media än tidigare. Det hänger också ihop med nyinvesteringar och att vi blivit fler anställda.”

HÅD: ”Vad som händer i Södertälje får mer spridning i Stockholmsregion. När de regionala nyhetsredaktionerna nu har journalister stationerade här kan de göra fler inslag än vad som vad som tidigare var fallet. Det gäller i synnerhet SVT ABC. Mitt intryck är att framför allt så kallade goda nyheter förknippade med Södertälje relativt sett är fler än tidigare.”

AV: ”Vi har inte gjort en sådan undersökning så det är svårt att svara på. Men en kvalificerad gissning säger att målgruppen Södertäljebor har fått mer av Södertälje i och med att SVT flyttat hit. Om inte annat så har de fått alternativ till nyhetsinhämtning. Målgruppen utanför Södertälje har, skulle jag säga, fått lite mer Södertälje i och med att P4 stationerade en reporter i Södertälje. Under den perioden som de hade reporter på plats ökade antalet inslag om Södertälje i P4:as nyhetssändningar.”

YH: ”Ja, det tycker jag.”

Anser ni att det skapats en bredare bild, eller är det mer och likriktat?

JL: ”Det har blivit fler källor som kan fånga upp intressanta nyheter. Till exempel har vi sett att SVT tagit med nyheter från oss som LT inte valt att fokusera på.”

HÅD: ”Ja och nej. Bevakningen av Södertälje är bredare, eftersom fler redaktioner jobbar med att hitta egna nyheter. Men när t ex LT har en egen stor nyhet, så hakar de andra på och gör sina versioner av samma nyhet som är anpassade till sina respektive format. Detta är inget unikt, så funkar det ju även på riksplanet. Och så fungerade det även när Länsan ensam satte nyhetsagendan. Jag märker också att det idag är fler redaktioner som tänker hur man kan vinkla nationella frågor till det lokala perspektivet.

AV: ”En gissning är att nyheterna blivit något bredare. Om inte annat finns det utrymme för fler nyheter i och med att det finns fler redaktioner.”

YH: ”Jag tycker att det har blivit ett mer varieat nyhetsutbud om Södertälje, med fler vinklar.”

Använder ni olika media för olika saker? Kallas det till fler presskonferenser?

JL: ”Vi försöker att ha en god relation till alla olika medier i Södertälje. För oss spelar de en viktig roll på den största produktionsorten inom koncernen. Vi kallar väldigt sällan till presskonferenser.

HÅD:”Nej, de redaktioner som bevakar Södertälje behandlas på samma sätt. Sen är det klart att nyheter som kräver bra bilder inte är lika intressanta för en radioreporter som för Länsan och SVT.

AV: ”Ja till viss del. Det är ganska stor skillnad på rörlig bild och tidning. Nyheter som har en bredare målgrupp ges i större utsträckning till P4. Nyheter som enbart handlade om Södertälje och som inte var till större intresse för länsborna gavs till LT, SP och SVT. Vi arbetar mer med att ge nyheter exklusivt till en redaktion sedan fler redaktioner dök upp i stan. Dock så har vi inte kallat till mer presskonferenser.

YH: ”Vi kallar inte till presskonferenser utan försöker hellre förmedla olika händelser på annat sätt.”

Har det blivit enklare att få ut budskap/ svårare att hålla saker hemliga?

JL: ”Det är vår ambition att vara transparenta i vår kommunikation, så för oss är det positivt med ett bredare medielandskap här i staden.”

HÅD: ”Nej, men det finns fler kanaler och därmed även fler journalister som kanske letar efter eller som tipsas om eventuella ”hemligheter”.

AV: ”Det är varken lättare eller svårare än förut. Det som underlättar är att det finns fler redaktioner att försöka med. Men nyhetsvärderingen hos redaktionerna är typ de samma.”

YH: ”Det är ingen skillnad.”