Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

En ny färjelinje kan avlasta flaskhalsarna i Södertäljetrafiken

Södertälje kommun och andra kommuner i Stockholms län får fler invånare. Med fler invånare blir det mer trafik. Då blir broarna över vattnet i Södertälje kommun till ”flaskhalsar”.

Anmäl text- och faktafel

I synnerhet om långtradare eller fartyg kör sönder någon av broarna, eller att de går sönder av någon annan anledning. Det här är broar som kan öppnas för fartyg som passerar genom Södertälje kanal, så de är mer komplicerade än vanliga broar. Haverier har skett tidigare genom åren.

Frågan om flaskhalsarna som finns inom Södertälje kommun berör alla kommuner i Stockholmsområdet – ifall någon bro i Södertälje havererar eller skadas påverkas hela Stockholmstrafiken. Därför borde ämnet drivas av exempelvis organisationen Storsthlm, tidigare Kommunförbundet i Stockholms län (KSL). Frågan berör trafiken för alla kommuner i Stockholmsregionen som går söderut. Redan nu är det ständigt trafikköer på motorvägen (E4/E20) mellan centrala Stockholm och Södertälje.

Skulle till exempel den existerande tunneln för fjärrvärme som är stor och rymlig, som går under Igelstaviken mellan Söderenergi i öst och Nyköpingsvägen i väst bredvid Scania kunna rustas upp för biltrafik?

Kunde ägandet av den tunneln delas mellan Söderenergi och Trafikverket? Då skulle Trafikverket kunna stå för den upprustningen. Eventuellt tillsammans med ett antal kommuner i Stockholms län inklusive Södertälje.

Då skulle man kunna komma från söder på E4 eller från väster på E20 till avfarterna nära Södertälje hamn och Scania och åka ner i tunneln, och sedan komma upp på östsidan, med anslutning till nya Nynäsvägen via Gärtunavägen, väg 225.

Därmed skulle man ha anslutning både till E4/E20 norrut och anslutning ett stycke söderut till vägar som går mot centrala Stockholm som väg 256 via Vårsta, och mot sydöstra Stockholm via väg 257 mot Jordbro och Västerhaninge, förutom till Nynäshamn.

Förutom att bredda redan existerande tunnar så att bilar kan köra där skulle Södertälje, Nynäshamn och eventuellt fler kommuner ihop med Trafikverket Färjerederiet kunna ordna en ny färjelinje mellan Mörkö – från det befintliga färjeläget där färjan till Oaxen går och fastlandet mittemot, som är Nynäshamns kommun. Och sedan bredda och räta ut vägar därifrån österut bort till Nynäshamnsvägen.

Deras resa skulle bli cirka tre till fem mil kortare. Som bonus skulle det bli mindre avgaser och lägre utsläpp av växthusgaser.

Då skulle trafik från södra Södertörn som ändå ska söderut på E4 (och trafik i motsatt riktning) kunna ta färjan i stället, och aldrig passera i närheten av centrala Södertälje, Saltsjöbron och motorvägsbron. Deras resa skulle bli cirka tre till fem mil kortare. Som bonus skulle det bli mindre avgaser och lägre utsläpp av växthusgaser.

Stockholmsområdet växer raskt och får alltfler invånare.

Proppar i trafiken som kommer att bli allt värre måste byggas bort. Om det görs på ett listigt sätt, blir det inte så dyrt och tidskrävande.

Andreas Eklund

Södertäljebo och civilingenjör

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel