Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

En konsert för de på flykt

Ute faller skymningen och kylan tar ett allt hårdare grepp om Södertälje men inne på Oktoberteatern stiger sorlet och förväntningarna när publiken trängs i foajén.

Annons

Elises trettondagssalong är nästan fullsatt. Med bestämda steg kliver Elise Einarsdotter in på scenen och sätter sig tillrätta vid flygeln. Olle Steinholtz trakterar vant sin kontrabas och från deras första ackord sprider sig en känsla av att vara hemma hos Elise, i hennes salong. ”Vi gör det ihop”, säger hon till publiken och pratar om vibrationerna som uppstår mellan dem på scenen och oss åskådare.

Södertäljesonen Jonas Holmberg är förste gäst på scen och i sin sång ”Det lät som en saga” och den traditionella ”Betlehem” lyfter han fram temat för kvällen, människor på flykt. Genom konserten samlar Oktoberteatern in pengar till UNHCR:s flyktinghjälp i Syrien. I ”Liber tango” sjunger Jonas ”Livet ligger fritt” men då Olles kontrabas dundrar fram tillsammmans med Elises flygel blir det en suggestiv stämning och friheten känns både lockande och skrämmande.

När Lena Willemark kliver in i salongen fortsätter hon på den väg Jonas stakat ut. Genom att kombinera Cornelis Vreeswijks välkända melodier ”Somliga går i trasiga skor” och ”Deidres samba” med texter på älvdalsmål av Gunnar Nyström och sin unika röst blir musiken något helt annat. Med sin fiol och sång får Lena sångerna att bli en förtvivlan och kamp när trygga Älvdalens ord möter budskapet om människors utsatthet och längtan.

Oktoberteaterns konstnärlige ledares Ninne Olssons texter är en röd tråd Elise har valt att ha genom föreställningen och Ninne har även skrivit nya texter till flera av sångerna som framförs, bland annat i Aveshais Cohens ”Morinika”. Jonas och Lena gör denna som en duett och om Jonas är den trygga smörkolan i julens sista godisskål är Lenas röst ett fyrverkeri från vidderna i norr. Tillsammans bildar de en stark stjärnglans.

Efter pausen ändras scenbilden och de vita vidderna i bakgrunden får en stjärnhimmel när Lena Willemark sjunger klassiska ”Ser du stjärnan i det blå”, med Ninne Olssons nyskrivna text.

Jonas frågar sig ”Säg vad gör du nästa år av ditt liv” i ”Vad gör du resten av ditt liv” av Michel Legrand och text av Ninne Olsson. Men sedan jagar Lena Willmark melankolin all världens väg med sin ”Ra weg” som får publiken att stampa takten och gunga med i den smittande rytmen.

Lena fångar kanske själva kärnan till salongens styrka i ”Elises polska”, ett stycke hon har komponerat till sin gamle parhäst Elise. De båda har nämligen arbetat tillsammans i omgångar sedan mitten av 80-talet. Hon kallar Elise för ”En av mina finaste spelkamrater” och det är lätt att förstå varför Oktoberteatern värnar om att salongen ska återkomma flera gånger om året. Det har hunnit bli över 30 Elises Salong sedan starten 2004 och Elise Einarsdotter är verkligen den perfekta värdinnan. Med sin självklarhet på Oktoberteatern låter hon gästerna på scenen och även publiken komma till sin rätt.

Det är som en privat fest, där alla är välkomna att delta.