Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

En Järnafamilj som pustar ut

Artikel 6 av 13
Ostlänken
Visa alla artiklar

Det har blivit tydligare. Men Ostlänken är fortfarande inte lätt att få grepp om.
– Det är svårt att föreställa sig hur det blir, säger en Järnabo.

Annons

På måndagskvällen höll Trafikverket öppet hus om Ostlänken på Eneskolan i Järna.

– Det gick rykten i somras om att Ostlänken skulle gå i allén mot Skäve. Då tänkte vi att det var dags att packa ihop och leta nytt hus, säger Annika Mårdfalk, som identifierade familjens bostad i Norrbyvälle söder om Järna tätort på en av de bilder som Trafikverket hade ställt fram.

Efter beskedet att spåren ska dras nära motorvägen kunde hon och maken Peter pusta ut. Positivt är också att järnvägen ska tryckas ner i Järnaslätten.

– Det är trevligt. Där är ju helt platt, säger hon.

Men det är fortfarande inte helt lätt att förstå hur Ostlänken påverkar bygden.

– Jag tänker på bullret. Landskapsbilden förändras också, men det är svårt att föreställa sig hur det blir, säger en annan Järnabo.

Hanna Klingborg (MP), ordförande kommundelsnämnden, var också på plats.

– Framför allt är det bra att det kommer ett besked. Ovissheten har varit så svår för många, säger hon.

Runt hundra personer lyssnade under tystnad till delprojektledaren Jonas Forsmans första presentation, betydligt färre till reprisen en timme senare. Inga frågor tilläts – de fick ställas efteråt.

Trafikverket efterlyser nu synpunkter och information om borrade brunnar, om hur småvägar i trakten används och om eventuella dikningsföretag (samfälligheter för markavvattning).

Förbi Hölö vill Trafikverket att Ostlänken, 154 kilometer dubbelspårig höghastighetsjärnväg, ska gå öster om E4. Söder om Järna tätort byggs en kort tunnel under motorvägen. Efter en längre tunnel ansluts järnvägen till befintliga spår i Gerstaberg. Tanken är att börja bygga steg för steg 2017–2021. Det första tåget ska rulla 2028.

I morgon håller Trafikverket öppet hus i Hölö.