Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Elväg kan påbörjas redan om ett år

Södertälje kan få Europas första elväg med induktiv strömöverföring. Metoden innebär att det inte behövs fysisk kontakt mellan fordonet och kabeln i vägbanan.

Användningen av fossila bränslen ska minska. Trafikverket driver därför ett projekt, vars mål är att elvägar ska börja byggas i Sverige om ett år.

Nu har elva intressenter blivit fyra – och Scania är en av dem. Minst två teststräckor ska det bli.

Nils-Gunnar Vågstedt, bolagets forskningschef inom elektrifiering, är optimist.

– Även om det inte är hundra procent säkert än är min bedömning att vi kommer att bygga den här elvägen, säger han.

Tanken är att testet ska genomföras med buss 755 som går mellan Södertälje syd och Snäckviken.

Cirka 300 meter elkabel grävs ner i Nyköpingsvägen och med hjälp av det elektromagnetiska fältet förs ström över till bussen, så kallad induktiv överföring. Den överförda strömmen räcker sedan cirka 300 meter extra.

Enligt Nils-Gunnar Vågstedt finns endast en allmän väg med induktiv överföring i världen i dag, i Sydkorea.

Med byggstart om ett år tror han att elvägen i Södertälje ska var i drift till 2016.

Övriga som går vidare är Volvo, också med en induktiv lösning, samt Ruab och Region Gävleborg, båda med konduktiva lösningar. Där krävs det kontakt mellan fordon och elledning, som finns antingen i luften eller i vägen.