Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Elever har rätt till arbetsro

Stöket i klassrummen fortsätter. Rapporterna duggar lika tätt som regnskurar i april om situationer som gått över styr.

Annons

De flesta skolor präglas av arbetsro, men Liberalerna kan inte blunda för att många elever i dag känner sig otrygga.

Svenska elevers kunskaper faller. Fler, särskilt pojkar, har allt svårare att läsa och förstå texter.De sjunkande resultaten i Pisaundersökningen står sig även när nyanlända räknas bort.

Bristen på studiero gör att lärarna måste ägna dyrbar lektionstid till att hantera elever som släntrar in sent och saboterar undervisningen.

Smarta telefoner och surfplattor har blivit något av symboler för de problem som lärare och elever upplever.

En färsk studie från Skolverket visar att 16 procent av gymnasieeleverna distraheras av klasskamraternas knappande på mobilen.

En tredjedel tycker till och med att deras eget telefonbruk tar fokus från studierna.

Debatten har kommit att handla om huruvida smartphones är irriterande störningsmoment eller värdefulla komplement i skolarbetet.

Moderna enheter med rätt program och uppkoppling är ovärderliga och fyller naturligtvis ett syfte – om läraren har planerat undervisningen med utgångspunkt från detta.

I annat fall är risken överhängande att nallar och plattor snarare stjälper än hjälper.

Liberalerna och den förra alliansregeringen ville genom den nya skollagen ge lärarna tydligare verktyg i syfte att skapa ordning och studiero i klassrummen.

För det mesta kommer personal, elever och föräldrar tillsammans överens om vilka regler som ska gälla för mobilanvändningen i våra skolor.

Men om man inte går i land med detta ger lagen utrymme för att bestämma när under arbetsdagen – såväl i grundskolan som i gymnasiet – som det är läge att sonika låsa in dyrgriparna.

För att åstadkomma bestående trygghet krävs ett uttalat och konkret stöd från regering och huvudmän ner till varje skola och lärare.

Vi förtroendevalda måste våga ta ställning och backa upp de pedagoger som aktivt jobbar för en lugn, säker och trivsam arbetsplats.

I otrygga klassrum gäller den starkes rätt – i trygga klassrum får alla möjlighet att lära sig. Därför måste skolorna upprätthålla ordningen och skolpolitikerna skapa sådana förutsättningar, allt annat är ett svek mot både elever och lärare.

vice ordförande, utbildningsutskottet

Mats Siljebrand (L)

ledamot, utbildningsnämnden

Christer Nylander (L)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel