Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbdäcksförbud skrotas i centrala Södertälje

Hårdare, tystare asfalt och dammbindning – det är den plan kommunen har för att sänka antalet farliga partiklar i luften.

Annons

För att minska de farliga partiklar som flera gånger överskrider den tillåtna nivån i Södertälje vid Turingekorset och Birkakorset, har kommunen nu bestämt sig för att ta till flera små medel – dubbdäcksförbud är inte ett av dem.

I stället för dubbdäcksförbud planerar kommunen att kopiera en dammbindning från Stockholm (binder de minsta partiklarna till vägytan med hjälp av maskiner) och en ny, hårdare variant av asfalt, som ska hålla bättre för nötning har lagts.

– Med det här hoppas vi på mindre partiklar, säger Anders Eklind, utredningsingengör på kommunen.

Kan inte en hårdare asfalt bullra mer? – Snarare tvärtom. Vi har använt en mindre stenstorlek som bullrar mindre. Det är en markant skillnad om man åker över, det är en dubbel effekt, säger Kurt Ackerblad, planeringsingenjör på kommunen.

År 2010 infördes ett dubbdäcksförbud på Hornsgatan i Stockholm och enligt en rapport så hade partikelhalten redan 2011 halverats och sjunkit med 20 procent i innerstaden.

Den första januari i år infördes även ett förbud på Fleminggatan och Kungsgatan mellan Sveavägen oh Birger Jarlsgatan. Södertälje kommun tror dock inte på ett förbud.

– Vi letar efter många små delar som kan ge en godtagbar lösning i stället, säger Anders Eklind.

Dammbindning, som är planerat, sänker partikelhalten med 25–30 procent och har en effekt på 24–48 timmar, enligt Stockholm stad.

Varför inte dubbdäcksförbud?– Vi tror inte på att det skulle fungera. Det är svårt att komma ner till de nivåer som behövs. Ett dubbdäcksförbud räcker inte.

Tommy Letzén, Södertäljebo och VD för Motorbranschens riksförbund, vill även lyfta fram effekten av städning av vägarna.

– Det är mycket mer effektivt med en sköljning än dubbdäcksförbud. Partiklarna kommer finnas kvar annars, det bara är så.