Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Du kan själva minska risken att dö i förtid

Anmäl text- och faktafel

Frågan är svår och otäck, vad kommer du att dö av?

Men den kan besvaras – åtminstone statistiskt. Hjärt-Lungfonden har frågat 1 000 svenskar vad de är mest oroliga för att drabbas av. Hälften, 49 procent, svarar terrordåd, våldsbrott eller trafikolyckor – händelser som i fjol berövade 366 svenskar livet.

366 slocknade liv är 366 för många, och det är naturligt att dramatiska dödsfall väcker större uppmärksamhet och skapar större oro. Samtidigt riskerar människors rädslor att smitta av sig på medierapportering, politiska beslut och fördelningen av ekonomiska resurser, utan att vara baserade på fakta.

Forskningen har bidragit till att dödligheten i hjärt- och kärlsjukdom nästan halverats på 20 år. Nu står dock samhället inför en ny utmaning: Vår livsstil.

Det största hotet mot oss i kommunen, länet och landet kommer nämligen varken från våld eller terror, utan från stroke, hjärtinfarkt och plötsligt hjärtstopp.

Varje år avlider över 30 000 svenskar i hjärt- och kärlsjukdom, varav drygt 5 000 enbart i Stockholms län.

Forskningen har bidragit till att dödligheten i hjärt- och kärlsjukdom nästan halverats på 20 år. Nu står dock samhället inför en ny utmaning: Vår livsstil. Sedan 80-talet har andelen svenskar med fetma tredubblats, samtidigt som svenska ungdomar i dag är mindre fysiskt aktiva än EU-snittet.

Även om utvecklingen är negativ finns en positiv sida: den går att påverka. Forskning visar att du själv kan öka möjligheten att få ett långt, friskt liv:

• Rör på dig. Fysiskt aktiva personer har så mycket som halverad risk för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom. På senare år har man även kunnat konstatera att stillasittande i sig är en hälsofara. 30 minuters måttligt ansträngande rörelse varje dag har stora hälsovinster.

• Gör dig tobaksfri. Cigarrettrökning är den enskilt största riskfaktorn för hjärt- och kärlsjukdom i Sverige, med 3 500 dödsfall varje år. Snus påverkar också kärlen negativt, och ny forskning med stöd av Hjärt-Lungfonden tyder på att även e-cigaretter är skadliga.

• Byt matvanor. Forskning visar att den som byter vitt bröd, socker, kött och hårt matfett mot fullkornsbröd, grönsaker, fisk och oljor kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom med uppåt 50 procent.

Forskningen bidrar ständigt till ny kunskap om hur hjärt- och kärlsjukdom kan förebyggas, behandlas och besegras. Tillsammans kan vi stoppa den största risken för att dö i förtid.

Många liv i Stockholm kan räddas om vi fokuserar på det vi kan förändra: vår livsstil.

Kristina Sparreljung

generalsekreterare Hjärt-Lungfonden

Jan Nilsson

ordförande för Hjärt-Lungfondens forskningsråd

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel