Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dragvägarna vid kanalen är snart tillbaka

Den gamla kanalen hade sin tjusning för de flesta utom för kaptenerna på de båtar som passerade nämnda maritima farled. De besvärade sig, stundom svor, över ”det förbenade Södertäljediket” som var svårnavigerat genom sin smalhet.

Annons

Kanske var det fartygen som var för stora. Under första delen av 1800-talet var problemen mindre då båtarna inte hade egna maskiner utan fick dras genom kanalen. Med ångfartygen, som oftast var större än segelfartygen, ökade svårighet-erna. Vissa undervattensrev underlättade inte passagen. Kaptener på fartyg som ofta passerade, lärde sig var farorna fanns och kunde undvika dem.

Vi kan se en av dragvägarna som gick omkring åtta meter upp utmed kanalens sidor. Dragvägarna hade den viktiga uppgiften att göra det möjligt att dra båtarna genom kanalen. Man fäste starka rep, ofta kring masterna, och drog.

När kanalverket kunde tillhandahålla bogserhjälp blev den manuella draghjälpen onödig. De gamla dragvägarna blev i stället uppskattade promenadvägar. De försvann delvis vid den stora kanalombyggnaden i början av 1900- talet.

De ska nu återkomma vid den planerade nya kanalombyggnaden som lär börja inom kort.

Den ståtliga villan kallades Breidablick (olika stavningar förekommer) och den försvann vid den tidigare nämnda ombyggnaden av kanalen under 1920-talet.