Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dödskraschen minut för minut

Tellus körde över olycksplatsen när Viola beach bil fallit rakt framför dem. Det bekräftar rederiet, men att personal skulle kontaktat Sjöfartsverket för att de sett något falla stämmer inte.

Annons

När bilen med det brittiska popbandet Viola beach föll 26 meter från motorvägsbron i lördags väntade en oljetanker på att få köra in under bron.

– Vi vet inte exakt när bilen föll. Vi vet att bron var på väg upp eftersom vi ser märken av bilen i bron, säger Ulrika Ekström på Sjöfartsverket.

Daniel Backman, representant för rederiet Sirius shipping bekräftar att det var deras oljefartyg, 125 meter långa och 18 meter breda, Tellus som körde under motorvägsbron vid olyckstillfället.

– Men det var ingen som förstod att det fallit ner en bil från bron. Det uppdagades dagen efter, säger Daniel Backman.

Enligt SVT ska besättning på fartyget ha sett något falla och därför kontaktat Sjöfartsverket. Då man trott att det rörde sig om snö ska man fått klartecken att fortsätta.

Daniel Backman känner inte till den versionen och har inte hört att besättning på Tellus ska ha larmat Sjöfartsverket. Inte mer än att de haft den vanliga kontakt en med Sjöfartsverkets egen lots som finns på fartyget när det kör genom kanalen.

– Det var ingen som larmade om något sådant under natten eftersom man då inte visste att en olycka inträffat. Vi hade inte på något sätt kunnat märka om vi sen kört på en bil. Fartyget är alldeles för stort för det, säger Backman.

Broöppning fortsatte som planerat och Tellus körde vidare in mot slussen, rakt över olycksplatsen där den svårt demolerade bilen senare hittades med en person i. Ytterligare fyra personer hittades under lördagen i vattnet, utanför bilen, av räddningsinsatsens dykare.

Hade det gjort någon skillnad om ni märkt olyckan när ni redan var på väg in under bron?

– Vi hade naturligtvis reagerat och stoppat. Troligtvis hade det ändå inte funnits en chans att de skulle klarat sig, säger Backman.

Han uppskattar att ett fartyg som Tellus som håller sex knop, vilket är den tillåtna hastigheten genom kanalen, tar omkring tvåhundra meter att få stopp på.

Tellus var vid tillfället på väg in i Mälaren med en last som skulle till Västerås.

Polisen hade på tisdagen ingen ny information om utredningen kring olyckan.

– Vi tittar på fordonet, framförallt förarens kondition och omständigheterna runt omkring. Var det halt, fungerade alla signaler? säger Lars Byström, presskommunikatör hos polisen.

Just nu misstänker polisen vårdslöshet i trafik och vållande till annans död.

– Men i det här fallet så är i så fall både förövare och offer döda. Så det handlar mer om att se om det kan ha handlat om något annat och i så fall utesluta att det var förarens fel, säger Lars Byström.

Dödskraschen minut för minut

Lördagen den 13 februari:

●  01.45 sätter Trafikverket i gång varningsskyltarna för broöppning längst i från bron.

●  01.59.37 börjar rött varningsljus blinka.

●  02.00.26 går bommarna ner.

●  02.01.25 börjar bron röra sig uppåt.

●  Bilen kör över kanten.

●  02.03.45 är bron helt uppe på nio meter.

●  Tre minuter senare kör fartyget Tellus under bron.