Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ditt hemmaarbete kan leda till stress – experten Jens varnar och tipsar: ”Ta hjälp av köksbänk och strykbräda”

I tider när många av oss jobbar hemifrån kan det vara lätt att missa att tänka på sin arbetsmiljö. Men det finns många fördelar med att se över hemmakontoret så att förutsättningarna blir så bra som möjligt – och flera praktiska tips som hjälper dig under arbetsdagen.

Ergonomiska kontorsstolar, justerbara bord och luftkonditionering. När vi är på jobbet befinner vi oss i en miljö som på olika sätt anpassats för arbete, men när kontoret flyttas in i hemmet kan arbetsmiljön lämna en del i övrigt att önska.

– De som i vanliga fall har en tjänst som består både av skrivbordsarbete och mer utåtriktade uppgifter kan uppleva omställningen till enbart hemmajobb som särskilt stor, säger Jens Jönsson, värvningsansvarig på Unionen. Men oavsett arbetssituation är det viktigt för alla som nu jobbar hemifrån att aktivt tänka till lite kring arbetsmiljön så att man har ett hållbart upplägg som fungerar i längden.

Skapa gärna rutiner för hemmaarbetet som liknar en vanlig dag på kontoret.

För att undvika alltför statiska positioner som kan vara påfrestande för rygg och leder rekommenderar Jens Jönsson att man växlar mellan olika platser under arbetsdagen.

– Försök att skapa en variation i rörelserna. Ta till exempel hjälp av köksbänken eller strykbrädan för att skapa improviserade arbetsstationer och växla mellan att sitta, stå eller kanske halvligga medan du jobbar. Det är också bra att ta pauser med jämna mellanrum, så att du någon gång i halvtimmen går upp och stretchar istället för att bli stillasittande hela arbetspasset.

En annan faktor som kan vara värd att uppmärksamma är den sociala biten, som under längre perioder av hemmajobb kan vara minst lika viktig att prioritera.

– Det finns en risk att man blir lite isolerad när man jobbar hemifrån, så för att bibehålla kontakten med vänner och kollegor kan man boka in en digital fika så man får en chans att stämma av med varandra. Det blir ett trevligt avbrott som är viktigt för att även psyket ska må bra.

Att sätta upp tydliga gränser mellan arbete och fritid är också något som kan göra stor skillnad för välbefinnandet, menar Jens Jönsson.

– Man ska inte behöva känna att man är på jobbet hela tiden, det riskerar att öka stressen så att man får svårt att komma ner i varv och aldrig riktigt känner sig ledig. Därför ska man gärna skapa rutiner för hemmaarbetet som liknar en vanlig dag på kontoret, med tydliga tider för arbetsdagens början och slut med en rast avsatt för lunch. Försök även komma iväg från datorn när du äter, och om det är möjligt är det bra att välja en särskild plats eller rum i bostaden att förknippa med jobb så att resten kan vara tillägnad fritid. Det är alltid viktigt med balans i livet, men det är kanske extra värdefullt just nu.

Coronaviruset och jobbet - här har Unionen samlat svar på de vanligaste frågorna från medlemmar.

Unionens medlemsförmåner för träning och hälsa

Du som är medlem i Unionen kan ta del av många olika erbjudanden som bidrar till ett balanserat och hållbart arbetsliv. Bland förmånerna finns bland annat det digitala hälsoverktyget Prius Health, som hjälper dig att ta små steg i vardagen mot en sundare livsstil.

Läs mer om vilka förmåner som finns för dig som medlem här.

Ovan artikel är framtagen av Brand Studio Mittmedia och Unionen Östra Sörmland Gotland och ej en artikel av nyhetsredaktionen.