Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Det största som hänt sedan Göta kanal"

På Sjöfartsverket jublas det efter regeringens besked om pengar till slussutbyggnaden i Södertälje. Pengar som även gör det möjligt att bredda kanalen.

Frågan om en breddning av kanalen, och ombyggnad av slussen, har stötts och blötts i många år. Men pengar för att genomföra projektet har hela tiden saknats. Däför är det ett historiskt beslut som får Sjöfartsverket att jubla när regeringen i går meddelade att man viker drygt en miljard kronor till att bygga ut slussen i Södertälje och en breddning av farleden. Allt som en del av den stora infrastruktursatsning som väntas pågå mellan åren 2010–2021.

Räknar man ihop den statliga finansieringen med övrig finansiering så har nu Sjöfartsverket 1,45 miljarder kronor för ändamålet som även inkluderar en breddning av farleden till Västerås och Köping.

– Det här är en jättestor investering! Det är det största som hänt sedan man byggde Göta kanal, säger Tommy Gardebring, presstalesman vid Sjöfartsverket.

Någon tidplan för när arbetet med slussen och kanalen kan starta finns dock ännu inte.

– Det är alldeles för tidigt att säga. Nu måste vi fundera över flera saker, bland annat miljöprövningsprocesser och tappningsfrågan. Det här beskedet ger helt nya förutsättningar och det är klart vi är glada i dag, säger Tage Edvardsson, chef för sjöfart och samhälle på Sjöfartsverket.

Slussutbyggnad

En utbyggnad av slussen, och breddning av farleden, innebär att fartyg som är 23 meter breda och 160 meter långa ska kunna passera i framtiden. I dag är de största tillåtna fartygsdimensionerna 18 meter i bredd och 135 meter i längd.

I den nu beviljade miljardinvesteringen består 1,058 miljarder av statliga medel. Tillsammans med övrig finansiering uppgår investeringen till 1,45 miljarder kronor.