Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det grundstötta fartyget – alkoholkultur, avstängda larm och trasiga system

Fartyget Makassar Highway som gick på grund hade, enligt polisens förundersökningsprotokoll, bland annat ett trasigt navigeringssystem och ett avstängt larm.

Annons

Enligt det förundersökningsprotokoll som SVT tagit del av hade fartyget avvikit från den normala rutten och styrt närmare land för att kaptenen ville få bättre mobiltäckning. Det som däremot inte framkommit tidigare är att det trasiga satellitnavigeringssystemet också påverkade rutten, enligt SVT.

Den polske kaptenen berättade för polisen i förhör att de lämnade den tyska hamnen Cuxhaven med ett trasig navigeringssystem, och en programmerare som skulle laga det, men som inte kunde lösa problemet.

Utöver det trasiga navigeringssystemet hade fartygets svarta låda, VDR (Voyage data recorder), inte fungerat när de lämnade Tyskland. Kaptenen menar att han hade försökt få tag på någon från rederiets kontor, men inte lyckats och då valt att lämna hamnen ändå.

Automatiska larmet var avslaget

Förutom de trasiga systemen så hade det automatiska larmet som ljuder var 12 minut varit avslaget.

Larmet som låter starkt över hela fartyget är till för att kaptenen och styrman på fartyget inte ska tappa koncentrationen. För att larmet ska sluta låta måste de trycka på radarn eller det elektroniska sjökortet.

För att stänga av larmet helt måste man trycka in en särskild kod som endast kaptenen har tillgång till. Kaptenen menar dock att det måste ha varit styrman som tittat på vid något tillfälle, memorerat koden och stängt av larmet. Enligt kaptenen har styrman stängt av larmet vid tidigare tillfällen också. Styrman själv, menar att det måste ha varit kaptenen som stängt av larmet.

Uppseendeväckande alkoholkultur

Enligt kaptenen får fartygets personal köpa 24 starköl eller en flaska sprit varje vecka. Det råder, enligt styrman, inget förbud mot att dricka alkohol på fartyget och att kaptenen kan öppna alkoholskåpet två gången i veckan.

Styrmannen, som var vakthavande när fartyget gick på grund, hade en alkoholhalt på 0,38 promille när han framförde fartyget. Han har fått ett strafföreläggande för vårdslöshet i sjötrafik och för sjöfylleri.

Annons