Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det är dags att börja behandla oss som kunder

Öppet brev till Jan Forsberg, vd för SJ. Mitt namn är Owe Edoff och jag har varit kund SJ varje dag de senaste tretton åren på sträckan Nykvarn–Stockholm eftersom jag bor i Nykvarn och arbetar i Stockholm.

Annons

För ungefär 20 år sedan beslutade politiker och tjänstemän att det skulle byggas en modern järnvägslinje mellan Arboga–Eskilstuna-Södertälje – Svealandsbanan – för vidare färd till Stockholms Central. Syftet var utomordentligt genomtänkt, en stor del av Stockholmsregionens arbetskraft skulle kunna bo i Mälardalen och arbeta i Stockholm med förstäder där arbetena fanns.

Med stort beklagande tvingas man i dag konstatera att samhällsplanerare, sakkunniga, experter och politiker inte förutsåg vilken framgång Svealandsbanan skulle bli, utan tog det mycket kortsiktiga och billigare beslutet att bygga enkelspårigt. Vi vet nu att det var ett dåligt beslut och att alternativkostnaden för att bygga dubbelspår blir mycket kostsam och orsakar stor irritation hos era kunder.

Nu har etapp två påbörjats med att bygga dubbelspår mellan Läggesta och Södertälje.

Ny tidtabell gäller för perioden 2010-06-20 till 2010-08-21. Med anledning av det måste jag tyvärr fråga om dina trafikplanerare har ”hål i huvet”? Naturligtvis blev det kaos i Nykvarn när tidtabellen började gälla. Någon buss klockan 06.10 kom ej, bussen klockan 07.10 kom cirka 07.35. Med hjälp av en anställd på SJ fick vi inform-ationen att bussarna blev fullsatta redan i Strängnäs varpå dessa bussar helt sonika dundrade förbi Nykvarn direkt till Södertälje. Man behöver inte vara överbegåvad för att räkna ut att det skulle ske. Lösning: skicka en buss till respektive Strängnäs, Läggesta och

Nykvarn vid den mest frekventa tiden på morgonen så har du löst problemet.

Därefter kommer dina trafikplanerares riktiga fullträff. Vid bussens ankomst till Södertälje kör chauffören först till Södertälje hamn, det vill säga pendeltågsstationen, som förr i världen kallades Södertälje Södra. Tillåt mig nu ställa dig inför din första och kanske enda tiotusenkronorsfråga: hur många av dina kunder, som löser tågbiljett från Strängnäs, Läggesta och Nykvarn, önskar resa till en pendeltågsstation? Dessutom gäller inte tågbiljetten på pendeltåg. För att komma till Stockholm måste man ha både tågbiljett (för att få åka buss) och SL-kort. Om man arbetar på gångavstånd från Stockholm Central och inte behöver SL-kort hur har du och dina trafikplanerare tänkt då?

Jag har all respekt för de som reser med pendeltåg till Stockholm men de reser inte med Svealandsbanan. För din information kan jag meddela att en person steg av vid Södertälje hamn i morse, vilket jag tror var ett misstag

eftersom det inte gick något pendeltåg då. På kvällen, klockan 18.20, var det inte någon som steg på bussen.

Naturligtvis missade vi vårt anslutningståg, klockan 07.51, på grund av utflykten till Södertälje hamn. Enligt vår tidtabell går då nästa tåg från Södertälje Syd klockan 10.52.

Det är tre timmar senare, Jan. Vad är din kommentar till det? Det löste sig denna gång eftersom tågbefälhavaren på ett ankommande X2000-tåg (med endast avstigande i Södertälje) tog ett klokt beslut och lät oss åka med. Det var gott om plats på tåget. Heder åt denne tågbefälhavare som insåg vad kundservice innebär.

Jan, med tanke på de problem SJ hade med ersättningstrafiken på Svealandsbanan hösten 2009, det helvete vi pendlare hade i vintras och den mycket illa och ej genomtänkta planeringen av sommarens ersättningstrafik på Svealandsbanan har du mycket att jobba med.

Du får några konkreta förslag:

• Ändra tidtabellen omgående genom att ta bort det idiotiska resandet till Södertälje hamn.

• Se till att det på morgonen går en direktbuss från respektive Strängnäs, Läggesta och Nykvarn till Södertälje Syd.

• Lägg till en buss som går från Nykvarn klockan 07.00 eftersom man då kan åka med tåg från Södertälje Syd klockan 07.25, bussen från Nykvarn klockan 07.10 kan då avgå klockan 07.25. Anpassa detta även till Strängnäs och Läggesta.

• Det blir trots allt förseningar. Ge då X2000-tåget, som ankommer klockan 08.02 till Södertälje Syd, rätt att låta oss från Svealandsbanan gå på. Jag tror det kallas service och flexibilitet.

Som jag har uppfattat det har SJ uppdraget att på tåg transportera sina kunder (passagerare) från plats A till plats B. Behandla oss då som kunder och ingenting annat.

Dessutom vill jag betona att vi som åker tåg har ingen som helst förståelse för att SJ och Trafikverket vid upprepade tillfällen skyller på varandra vid problem. Slutligen anser jag att SJ:s styrelseordförande, Ulf Adelsohn, borde ha det goda omdömet att frivilligt avgå så att någon yngre och mera kompentent person kan leda dig och SJ:s utveckling till ett framgångsrikt transportföretag.

Owe Edoff

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons