Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Den elektriska revolutionen är inte helt problemfri

Elektrifieringen av samhället innebär fler utmaningar än de vi talar om, detta visar på vikten av att vi bör fortsätta hålla en öppen attityd mot olika lösningar.

I London på 1980-talet noterade man en topp i förbrukningen på elnätet vid ett visst klockslag en viss dag. De som jobbade med frågan blev nyfikna på varför det var så och började undersöka saken. De kom fram till att det sammanföll med den första reklampausen i landets populäraste tv-serie, det var nämligen då hundratusentals Londonbor gick för att slå på sina elektriska tekokare för att fylla på sin kopp.

En rolig anekdot som visar på något viktigt med den utveckling vi har i dag.

Vi tar elektriciteten gärna för given och undersöker av miljöskäl om allt mer av den teknik vi har i våra liv skulle kunna drivas av el. Elektricitet är dock långtifrån någon problemfri teknik. Som anekdoten med Londons tekannor visar så är nätet känsligt för att vi i väldigt hög utsträckning använder elen samtidigt.

En av de stora elektriska revolutionerna är utan tvekan transporter. I länder som Sverige, där vi har bra miljövänlig el i överflöd tack vare vår vattenkraft, är transporterna en av de stora kvarvarande miljöbovarna. Runt 30 procent av våra koldioxidutsläpp kommer från bilar och lastbilar. I många andra stora städer runt om på jorden har trafiken varit ett mycket stort problem i form av smog. Att byta ut världens bilpark till elbilar kommer därför allt högre upp på den globala agendan. Elbilen tycks vara lösningen som de flesta tror på i dag.

Vi tar elektriciteten gärna för given och undersöker av miljöskäl om allt mer av den teknik vi har i våra liv skulle kunna drivas av el.

Det är dock inte nödvändigtvis så enkelt som vissa får det att låta som. Om en pik av tekokare gjorde utslag i elnätet, tänk då på vad hundratusentals elbilar riskerar att göra. Om alla svenskar kommer hem från jobbet ungefär samtidigt och pluggar in sina stora elbilar i villaområdets elnät, kommer det snabbt kollapsa. Infrastrukturen för att öka antalet elbilar kraftigt finns helt enkelt inte ännu.

Regeringen införde nyligen ett nytt bidrag till alla hushåll som installerar en särskild laddare för elbilar, för att undvika att folk pluggar in dem i det vanliga garageuttaget. Denna typ av uppmuntran måste dock mer aggressivt börja kompletteras med utbyggnad av infrastrukturen och innovation kring smarta elnät för att sprida ut trycket jämnare under dygnet.

Vi bör även ta oss en funderare på var all elektricitet ska komma ifrån i morgon om tillgången nu kraftigt ska öka de närmste tio åren. Är det klokt att i det läget över huvud taget inte ens undersöka även kärnkraftens framtida potential? De styrande bör inte heller helt kasta bort andra möjliga lösningar för utsläppsfria transporter, så som vätgas, biogas och biobränslen.

Framtiden kommer innebära så stora förändringar att vi behöver alla goda krafter vi kan få och lösningen kan inte vara beroende av en enda metod. Politiker är sällan de bästa på att första vad som har mest framtidspotential, därför bör vi inte vara för snabba med att stänga dörren för olika lösningar.

Hanna Marie Björklund