Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mobilfrihet i klassrummet blir verklighet

Annons
Inga mobiler i klassrummet. Foto: Claudio Bresciani/TT

”Jag fick säga till 13 gånger om mobiltelefoner på lektionen i dag. 13 gånger blev alltså genomgång, arbete och diskussion avbruten. 13 gånger tappade elever fokus från det som lektionen handlade om”.

Anmäl text- och faktafel

Situationen som en lärare beskriver från sitt klassrum är det nog många i skolvärlden som kan känna igen sig i.

Stök och oordning är en av de största utmaningarna som svensk skola står inför, och användningen av mobiltelefoner på lektionstid är bland det som stör undervisningen allra mest.

De flesta av oss har någon gång använt mobiltelefonen i tron om att vi kan fortsätta ha koncentrationen uppe för att höra vad som sägs på mötet, tv:n eller liknande. Oftast slutar det med att man inser att man inte alls uppfattat vad som skett de senaste minuterna. Så kan vi inte ha det i våra klassrum.

Majoriteten av de elever som går på mobilfria skolor tycker också att det hjälpt dem att koncentrera sig.

En brittisk undersökning visar att i skolor med mobilfria klassrum ökar kunskapsresultaten, och mest ökar det för eleverna som presterar sämst. Majoriteten av de elever som går på mobilfria skolor tycker också att det hjälpt dem att koncentrera sig.

För att ta till sig kunskap måste stöket ersättas med en lugn studiemiljö. Lärarna ska inte heller behöva ödsla lektionstid på att tjata om mobiler utan kunna ägna sig åt att undervisningen.

Liberalerna har länge drivit frågan om mobilfrihet i skolan, men detta har mött motstånd av den förra regeringen. I och med Januariavtalet mellan Liberalerna, regeringspartierna och Centerpartiet blir en lagstiftning om detta nu verklighet. I de fall där mobiler behövs i undervisningen kan rektor eller lärare göra ett undantag.

Mobilfria klassrum är bara en sak som behövs för att höja resultaten, men också en av de viktigaste åtgärderna för att uppnå en kunskapsskola.

Om alla elever, oavsett bakgrund, ska ha möjligheten att ta sig dit de vill måste alla kunna tillgodogöra sig undervisningen. Och när lektionen avbryts är det de svagaste eleverna som förlorar mest.

Metin Hawsho (L)

gruppledare och ledamot i utbildningsnämnden

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons