Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hölö ska ha en pendeltågsstation

Annons
Skribenterna vill att pendeltåget ska trafikera Hölö station. Foto Jonas Ekströmer/TT

I Miljöpartiets valmanifest inför den kommande mandatperioden är vår viktigaste fråga är att minska klimatpåverkan och bygga ut kollektivtrafiken. Fler resenärer måste få tillgång till miljövänliga transportmedel med god kapacitet. Totalt presenterar vi åtta olika kollektivtrafikprojekt som vi vill starta eller driva på – ett av dessa är att förlänga pendeltågstrafiken till Hölö.

En utbyggnad av pendeltåg till Hölö skulle både möjliggöra ett snabbare och mer klimatsmart resealternativ samt en möjlighet till ytterligare ökad bostadsbebyggelse.

Alliansstyret i landstinget behöver blicka ut från centrala Stockholmsregionen och utveckla kollektivtrafiken längre ut i länet. I dag är många av invånarna i Hölö beroende av bilen då det enda alternativet är en relativt långsam busstrafik till Järna och Södertälje. Restiden med tåg mellan Hölö och Järna är åtta minuter mot 21 med buss. Restiden Hölö–Södertälje Centrum är med tåg 21 minuter mot 31 med motorvägsbussen. Den vanliga bussvägen tar 48 minuter.

En utbyggnad av pendeltåg till Hölö skulle både möjliggöra ett snabbare och mer klimatsmart resealternativ samt en möjlighet till ytterligare ökad bostadsbebyggelse.

Förutsättningar för pendeltåg till Hölö finns. En ny pendeltågsdepå finns i Södertälje, dubbelspår till Södertälje centrum finns och spåren finns redan på Nyköpingsbanan. Dessutom har Södertälje kommun lovat att bygga perrong.

Sammantaget borde pendeltågslinje till Hölö vara ett relativt billigt och effektivt sätt att utvidga pendeltågsnätet.

Miljöpartiet vill låta pendeltågstrafiken gå till Vagnhärad via Hölö för att även betjäna småorter längs Nyköpingsbanan i Sörmlands län. I samarbete med dessa kommuner kommer införandet ge ett bättre ekonomiskt underlag.

Vi vill även att enkelbiljettens giltighetstid inom SL höjs från dagens 75 till 100 minuter. Det är viktigt för att även de som bor längre ut i länet ska ha tillgång till och välja att resa med kollektivtrafiken på lika villkor.

För ett hållbart resande i hela länet är det avgörande med klimatsmarta trafiklösningar. Resenärerna och klimatet kan inte vänta.

Tomas Eriksson (MP)

gruppledare Stockholms läns landsting

Niklas Gladh (MP)

ledamot Trafiknämnden i Stockholms läns landsting

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons