Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förstår Nobina vad frågan gäller?

Annons
Buss 758.

Det kom ett brev från bussbolaget Nobina, ett brev utan personlig avsändare. Denna anonyma skribent avslöjar sig själv med bristande förståelse och kunskap i ärendet om linje 758 – som medfört så stora negativa följdverkningar för berörda resenärer.

Anmäl text- och faktafel

Skrivelsen utgår från att pendeltågsstationen utgör stadens centrum, utan att förstå att det är gågatan och Nygatan – samt tvärgator däremellan – som utgör det verkliga centrumet. Vi 758-resenärer är inte betjänta av att hamna nere vid Maren, eller vid kyrkogårdsmuren på Jovisgatan.

Vidare står att ”vi hänvisas till hållplatsen på Köpmangatan”, han eller hon känner inte ens till att bussen ej stannar på nämnda gata vid utresan.

Ett annat felaktigt påstående är följande, jag citerar: ”Att köra via Oxbacksleden, så skapas en tidsvinst på en minut, rent konkret innebär detta att alla som pendlar till Södertälje kan påbörja sin resa en minut senare”.

Vilket fantastiskt påstående.

Resenären kan inte påverka restiden, är i stället hänvisad till gällande tidtabell.

Jag provåkte bussen häromdagen. Med anfrätta knän fick jag gå från kyrkogårdsmuren till vårdcentralen på Nygatan. Resultatet blev att det tog mig 17 minuter längre tid att komma till vårdcentralen. Tidigare, från gamla hållplatsen, tog det mig 25 sekunder att nå samma mål.

Rationellt enligt Nobinas syn på tidsvinster.

Slutligen vill jag uppmärksamma Nobina på det faktum att Södertälje är en stad och inte en pendelstation.

Den anonyma skribenten påstår vidare att marknadsanalysen visar också att resenärsgruppen som klivit av på Nygatan är relativt liten. Vi som frekventerat denna buss vet att påståendet är helt felaktigt. Det har visat sig att i en del fall har bussen varit helt fullsatt och man har fått vänta på nästkommande.

Slutligen vill jag uppmärksamma Nobina på det faktum att Södertälje är en stad och inte en pendelstation. Vidare att alla olika kategorier resenärer inte kan nå sina faciliteter på ett adekvat sätt.

Hänsyn och kunskap är tydligen en bristvara hos de ansvariga på Nobina, som jag försökt att nå utan resultat.

Axel W Kronblad

Orrstigen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons