Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Socialdemokraterna missar poängen – bort med vinstintresset från skolan

”Sedan i höstas har debatten om skolmarknaden varit intensiv. Lärare, skolledare och forskare har vittnat om avarter inom skolsystemet”. Så inleds en debattartikel av socialdemokraterna Ingela Nylund Watz och Abraham Halef.

I inledningen och resten av artikeln ser man att Socialdemokraterna helt har svalt betet att skolan ska vara en marknad. Men det är inte bara lärare, skolledare och forskare som har debatterat utan också de som av ideologiska skäl har infört och drivit på införandet av vinstdrivande skolkoncerner.

För att inte tala om de politiska partier (alla partier till höger om Vänsterpartiet), organisationer och lobbygrupper som värnar om privatiseringen av skola, vård och omsorg.

Missförhållanden och avarter inom de så kallade friskolorna har blivit så tydliga att förespråkarna känner hur marken börjar skaka och är rädda för att mattan ska dras undan under deras fötter. De har därför insett att de måste erkänna fakta och fundera på hur de värsta avarterna ska kunna undvikas.

Förslagen om hur man ska lappa och laga och sminka över systemets brister är många men att inse att skolan aldrig får vara en marknad, att det är den som är avarternas orsak, vill man inte se. Men om man har en brusten blindtarm hjälper det inte att plåstra om ett knä. Man måste angripa roten till det onda.

Resten av världen och majoriteten av samtliga svenska partiers väljare har insett den poäng som socialdemokraterna har missat.

Denna ovilja att se verkligheten är märklig eftersom Sverige är det enda land i världen som tillåter att skattefinansierade skolor får vara vinstdrivande. Chile var det senast landet som skrotade systemet och lämnade Sverige ensamt på denna allt annat än ärofulla arena. Resten av världen och majoriteten av samtliga svenska partiers väljare har insett den poäng som socialdemokraterna har missat.

Skolan kan inte vara en marknad, eleverna är inga kunder och privatiseringen av skolan gör ingen glad utom aktieägarna. Friskolereformen har gjort att aktiebolag kan dela ut stora summor av våra skattemedel till aktieägarna, pengar som i stället borde gå till elevernas undervisning. Bolagiseringen har bidragit till segregering, ojämlikhet och till att offentlighetsprincipen blivit överkörd.

På marknaden styr aktiebolagslagen, som gör att det som borde vara tillgängligt offentligt, i stället blir skolföretagens affärshemligheter. Statistik om friskolorna – till exempel uppgifter om betyg och det antal undervisningstimmar eleverna får har hemligstämplats. Kommunerna tvingas med andra ord köpa grisen i säcken.

Det har blivit tydligt att de bolagiserade friskolorna bara är fria för ägarna. Deras intressen står i fokus för verksamheten. De är fria att dela ut elevernas pengar som aktieutdelning och de är fria att etablera sig i alla kommuner i Sverige. En anmärkningsvärt snäv syn på frihet.

Vänsterpartiet är inte emot friskolor. En verkligt fri skola har elevernas utbildning och framtid i fokus. En fri skola är jämlik, jämställd och likvärdig. Den ska bidra till att alla elever, oavsett var de kommer från, oavsett vilka föräldrar de har, oavsett vilket kön de har och oavsett var de bor, ska få en likvärdig och så jämlik start i livet som möjligt. En fri friskola är fri från aktieägare. Den är kooperativ eller har annan form som inte är vinstdrivande men den drivs däremot ofta av en egen pedagogisk profil.

Ulf Eriksson (V)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel