Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Öka det livslånga lärandet med konceptet Study Friday

Vi lever i en tid med stora samhällsförändringar. Med pågående skiften som exempelvis digitalisering, automatisering och klimatomställning skapas nya förutsättningar – och det ställer nya krav på samhälle, företag och individer. Det medför också behov av ökad kompetens och kunskap på arbetsplatserna i Södertälje.

För att klara detta behövs anpassning av såväl arbetsliv som utbildningssystem för ett livslångt lärande. Inte minst gäller det för dem som utvecklar och implementerar den nya teknik som många av samhällsförändringarna är beroende av – ingenjörerna.

När landets största arbetsmöte om det livslånga lärandet nyligen genomfördes vid Industridagen i Sandviken ingick en gigantisk workshop med mer än 500 deltagare från bland annat fack, företag, regioner, kommuner och lärosäten.

En slutsats från dagen är att det inte finns någon enskild lösning på hur vi får till ett mer kontinuerligt lärande på ett smidigt sätt under hela yrkeslivet. Förändringarna måste ske på olika plan och hinder elimineras. Det är också en bärande tanke i Sveriges ingenjörers engagemang i frågan.

Universitet och högskolor har hittills spelat en begränsad roll i det livslånga lärandet, särskilt inom teknik. Sveriges ingenjörer har därför tillsammans med ett antal större lärosäten och arbetsgivar- och branschorganisationer tagit fram ett nytt koncept för livslångt lärande. Målet är att öka antalet flexibla och relevanta kurser inom högskolan för yrkesverksamma ingenjörer, men konceptet är lika relevant för andra ämnesområden.

Modellen som vi kallar Study Friday, har intentionen att öka tillgängligheten till högre utbildning och underlätta planering och samverkan mellan yrkesutövare, arbetsgivare och lärosäten genom att anordna och bedriva studier på en viss överenskommen tid eller dag. Det betyder inte att varje fredag ska ägnas åt studier, men de kurser som anordnas och den utbildning som sker, riktas in mot exempelvis fredagar.

Genom att etablera en specifik utbildningsdag påminns alla om att lärande är en viktig del av arbetslivet

En bättre struktur för arbetet med kompetensutveckling tror vi kan göra stor skillnad. Genom att etablera en specifik utbildningsdag påminns alla om att lärande är en viktig del av arbetslivet, vilket gör det mer sannolikt att utveckling faktiskt ska komma till stånd.

För att få skjuts och stöd i detta har vi överlämnat vårt förslag till regeringen. Vi hoppas och tror att även att Stockholms läns politiker ser potentialen och vill arbeta tillsammans med oss för att förverkliga ett nytt förhållningssätt till lärande.

Kompetens är framtidens viktigaste råvara och avgörande för att Sverige och Södertälje ska utvecklas i takt med samhällsförändringarna. Säkerställandet av att rätt och tillräckligt mycket kompetens finns är en utmaning som kräver nytänkande.

Det är också just vad Study Friday-modellen är ett uttryck för. Detta behöver nu omsättas i handling.

Sofia Johannesson

styrelseledamot Akademikerföreningen Astra Zeneca Södertälje, förbundsstyrelseledamot Sveriges ingenjörer

Ulrika Lindstrand

förbundsordförande Sveriges ingenjörer

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel