Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: När blir bemötandet ”Mer än förväntat”?

På Södertälje kommuns hemsida, om man söker på ”värdegrund”, får man fram ett 12-sidigt dokument, som är undertecknat av kommundirektören Ulla-Marie Hellenberg och koncerndirektören Kjell Hasslert. Dokumentet har alltså ett flertal år på nacken, men eftersom det ligger där det ligger så gäller det väl fortfarande?

Södertälje kommuns värdegrunder är enligt dokumentet: Medborgaren först, Respekt för individen och Mer än förväntat.

Den sistnämnda, Mer än förväntat, går att ha många synpunkter kring. Så här beskriver kommunen själv vad den värdegrunden innebär:

”I Södertälje kommun har vi ambitionen att ge våra medborgare och brukare mer än förväntat. Det innebär att:

• Vi ger våra medborgare bra service och goda tjänster till så låga kostnader som möjligt.

• Vi använder de gemensamma resurserna på ett effektivt sätt.

• Vi utgår alltid från att skapa ett mervärde för brukaren.”

Med koppling till det, när man den läser Tomas Karlssons ledare, blir man fundersam över hur värdegrunden används. Artikeln handlade om fullmäktigeledamoten Ann Westerbergs ”turister” som hade kontaktat kommunen i olika ärenden, och som var och en hade olika upplevelser av den kontakten.

Det finns ingen som upplever att man har bemötts ”Mer än förväntat”, snarare tvärtom.

Mottot ”Mer än förväntat” vill säga att turister, kommuninvånare, företagare med flera – det vill säga alla som kontaktar kommunens representanter, anställda, politiker eller vilka det nu kan vara – ska få ett bemötande som är mer än vad de hade förväntat sig. Jag tycker att man ofta tyvärr hör eller läser om erfarenheter som tyder på det motsatta. Det finns ingen som upplever att man har bemötts ”Mer än förväntat”, snarare tvärtom.

I politiken i Södertälje (med flera ställen) verkar det vara automatiskt så att om ett förslag, en rapport, eller vad det kan vara, kommer från oppositionen, så ska det sablas ner. Som Ann Westerbergs egen lilla turistundersökning. Ibland återkommer förslagen från majoriteten efter några år, och då är det ju deras egna förslag, som går igenom. 

Vem har lust att ha fortsatt kontakt med kommunen efter en sådan erfarenhet? Det är inte särskilt konstigt att kommunen ligger så lågt i rankning av företagare.

Tyvärr, med ett dåligt bemötande, blir de bemötta inte intresserade av att fortsätta ha kontakt med Södertälje kommun. De vänder sig till andra, mer tillmötesgående kommuner. Rankningen för Södertälje blir därefter.

Törs man be om en skärpning? Kommunen kanske behöver utbilda både anställda och förtroendevalda i sina värdegrunder?

Curth Jacobsson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel