Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Många frågetecken att räta ut om satsningen på elbilar

Annons

Elbilar lyfts ofta fram i debatten som något av det mest miljövänliga som finns. Ett uttryck för detta är att Södertälje kommun 2016 beslutade att alla nya tjänstebilar som köps in i första hand ska vara el- eller laddhybridbilar.

Anmäl text- och faktafel

I LT kunde vi vidare den 28 augusti på nyhetsplats läsa om att biljätten Volkswagen planerar att ställa om produktionen och på sikt sluta producera bilar med förbränningsmotorer, detta till förmån för elbilar.

Det finns emellertid all anledning att ifrågasätta evangeliet om elbilar som saliggörande för vår miljö. Enligt en rapport från Svenska miljöinstitutet (IVL), beställd av Energimyndigheten och Trafikverket, kan elbilar vara minst lika stora miljöbovar som bilar med förbränningsmotorer.

Således konstaterades i rapporten att tillverkningen av litiumjonbatterier avsedda för elbilar ger upphov till utsläpp av i genomsnitt 150–200 kilogram koldioxidekvivalenter per producerad kilowattimme batteri.

Detta innebär att en elbil med ett batteri på 100 kilowattimmar (kWh) har släppt ut omkring 20 ton koldioxid innan den ens rullat ut ur fabriken!

Och hur miljö- och klimatvänligt är det att elbilar i praktiken oftast stöds av kolkraft från verk i exempelvis Tyskland och Polen? Med tanke på den rödgröna regeringens utfasande av kärnkraften – just nu håller kärnkraftverket Ringhals 2 på att stängas ner och om ett år ska även Ringhals 1 vara stängt – lär den föga miljövänliga kolkraften öka i betydelse framöver.

Som vi ser det finns det många frågetecken att räta ut beträffande satsningen på elbilar!

Tommy Hansson (SD)

ledamot i fullmäktige

Joachim Hagström (SD)

ledamot i fullmäktige

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons