Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Lärare som upprätthåller ordningen ska inte straffas – avveckla Barn- och elevombudet

Liberalernas engagemang för skolan handlar om att alla elever, oavsett ort eller skola, ska mötas av de bästa lärarna. Lärare som känner fullt mandat i klassrummet, i arbetet för studiero men också för att hantera konflikter och bråkiga föräldrar. Inte sällan ställer de orimliga krav där man går in och vill ta över professionens roll.

Detta skulle aldrig accepteras på ett sjukhus eller på en polisstation, men uppenbarligen i skolans värld. Jag började lyfta frågan om studiero och respekten för Sveriges lärare när jag i januari 2019 kontaktades av en numera före detta lärare som Sydsvenskan skrev om i en uppmärksammad artikel.

Läraren hade ingripit och lyft ut en elev som återkommande stört undervisningen men som inte följt lärarens uppmaningar.

Lärarens agerande polisanmäldes av föräldrarna. Ärendet utreddes av Barn- och elevombudet som är en funktion inom Skolinspektionen. De konstaterade snabbt, utan att inhämta lärarens åsikt, att läraren genom sin handling kränkt eleven och begärde ett skadestånd där huvudmannen skulle betala 15 000 kronor till eleven. Detta gjorde också kommunen.

Den valde att inte ta ställning för sin medarbetare som följt skollagen och agerat därefter för att bringa ordning i klassrummet. Efter en tid lade polisen ner ärendet och konstaterade att inga brott begåtts. Parallellt hade Lärarnas ansvarsnämnd startat en granskning för att bedöma om lärarens legitimation ska återkallas, men de gick inte vidare, läraren frikändes.

Men under dessa månader hade läraren utsatts för kritik, initialt inte fått stöd av varken rektor eller huvudman. Läraren berättade vid besök hos mig i riksdagen att det hela resulterade i utköp.

När Liberalerna granskat uttalanden kan det konstateras att det blivit vanligare att elever som anser sig kränkta tilldöms skadestånd. I flera fall har läraren inte överträtt sina befogenheter utan agerat för att visa ut bråkiga elever eller stoppat stenkastning. Ärendet där en lärare lyft upp en elev som blockerat skolkorridoren med en soffa och som vägrat flytta på sig är ett högaktuellt ärende som ligger för avgörande i Högsta Domstolen. Läraren friades i tingsrätt och hovrätt men Barn-och elevombudet överklagade och begärde prövning i högsta instans.

Läraren ska bestämma i klassrummet. Det handlar om att leda det pedagogiska arbetet samt upprätthålla en trygg miljö.

Det obegripliga är alla de beslut som systematiskt underminerar lärarnas ställning och ytterst urholkar deras befogenheter. Läraren ska bestämma i klassrummet. Det handlar om att leda det pedagogiska arbetet samt upprätthålla en trygg miljö.

Det är ingen hemlighet att Skolinspektionen internt inte är överens med Barn- och elevombudet i flera av de bedömningar som resulterat i skadestånd. Och även om det är huvudmannen som kritiseras så är den utlösande faktorn att en lärare ingripit och agerat mot stöket. Lärare som agerar, även korrekt, straffas i form av omflyttning eller vanligast, att man köps ut eller får sparken. Detta måste få ett stopp.

Liberalerna kräver att Barn-och elevombudet avvecklas i sin nuvarande form och att uppdraget till Skolinspektionen ses över. Socialdemokraterna fortsätter dessvärre att försvara en funktion som totalt havererat.

Lika viktigt är det att ändra skollagen och de regelverk som reglerar lärarnas befogenheter. Vi vill inte ha en ordning som motarbetar lärare som ingriper inom skollagens ramar, vi vill inte ha en lag som utnyttjas för att hota lärare om anmälan. Sex av tio lärare vågar inte ingripa mot ordningsstörningar av rädsla för att bli anmälda. Det är fullkomligt oacceptabelt.

Agerar vi inte kommer de mest högljudda eleverna att bestämma och det är de elever som mest behöver studiero – men också de som vill ha höga förväntningar som drabbas av en stökig skola. Om vi menar allvar med att vilja höja läraryrkets status, värna profession samt locka de bästa studenterna så måste vi bidra till en helt annan attityd och en helt annan respekt för läraryrket.

Roger Haddad

Liberalernas skolpolitiska talesperson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel