Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Höghastighetståg skapar nyttor och framtidstro

Att ställa om transportsystemet så att fler väljer tåg istället för bil eller flyg är viktigt för att skapa ett modernt transportsystem där vi klarar klimatmålen. Vilken infrastruktur som finns kommer att vara viktigt när kommande generationer väljer var ska bo och arbeta.

I en insändare (LT, den 27 januari) ifrågasätter Kurt Karlsson nyttan med höghastighetståg. I inlägget missas viktiga perspektiv och exempelvis nyttorna med att flytta persontrafik och godstrafik från väg till järnväg.

Allt fler väljer tåget, ökningen sker snabbt. Under första halvåret 2019 ökade antalet tågresor med nio procent enligt SJ, även affärsresandet ökar kraftigt. Det är en positiv utveckling. Samtidigt har Sverige till stora delar ett järnvägsnät där det är trångt eller fullt på spåren. Sverige behöver därför bygga nya stambanor för att öka kapaciteten och skapa ett mer robust järnvägssystem. Så kan större delar av persontrafiken och godstrafiken gå på järnväg framöver.

I debatten framförs det från vissa håll att vi istället ska rusta upp den järnväg som finns. Det är korrekt att järnvägen behöver rustas upp och det är en viktigt fråga för Miljöpartiet. Anslagen för underhåll av järnväg har ökat rejält sedan Miljöpartiet ingått i regeringen 2014, mycket finns dock kvar att göra och det arbetet behöver växlas upp ytterligare.

Investeringar i nya stambanor är samtidigt något som många kommande generationer kommer att ha glädje av

Samtidigt som vi underhåller och utvecklar befintlig järnväg måste vi planera för och investera i ny modern järnväg. Järnvägen behöver byggas ut i flera delar av landet. Det kommer att kosta mycket pengar och innebära stora miljöbelastningar vid byggnationen, så det är viktigt att hitta kostnadseffektiva lösningar som minimerar miljöbelastningen.

Investeringar i nya stambanor är samtidigt något som många kommande generationer kommer att ha glädje av, på samma sätt som vi idag använder stambanor som byggdes för cirka 100–150 år sedan.

När nya stambanor ska byggas är en viktig del vilken hastighet de ska byggas för. Nya stambanor behövs och de bör i stor grad byggas för att klara hastigheter upp till 320 kilometer i timmen. Det är svårt att med precision bedöma nyttor för kommande generationer, men att restid kommer att ha stor betydelse i framtiden är troligt. Politiken behöver kunna visa mod i beslut som formar vår framtid. Det har gjorts tidigare i historien och det är vi glada över idag.

Lars Greger (MP)

språkrör Miljöpartiet de gröna Södertälje

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel