Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Fel utformade kurvor är en trafikfara

Annons

Erik Stenborg skriver i en insändare om Sveriges televisions granskning av Trafikverket och osäkra kurvor på våra vägar. Vår granskning tog sin början i en olycka på väg 395 utanför Masugnsbyn i Kiruna kommun. Sex ungdomar omkom då deras minibuss kom över på fel sida av vägen och krockade med en malmlastbil.

Både den expert som granskat olyckan och så småningom också Trafikverket kom fram till att hastigheten på vägen var för hög. Hastigheten sänktes också efter olyckan från 90 kilometer i timmen till 70.

Med detta som utgångspunkt ville vi se hur många fler sådana kurvor det fanns i Sverige. Vår undersökning kom fram till 15 800 kurvor som, enligt Trafikverkets egen formel, var felutformade. Många av våra vägar är egentligen inte konstruerade och prospekterade av ingenjörer utan har utvecklats från gångstig, via häst- och vagnväg till bilväg. Men, desto viktigare är att göra allmänheten uppmärksam på att farliga kurvor finns.

Hur kan man som bilist hantera en felutformad kurva? Speciellt om kurvorna tidigare på vägen har varit okej? Bilisten måste kunna avgöra om en kurva är problematisk eller inte och om man behöver gå ner ytterligare i fart. Det behövs vägledning för att i sekunden fatta rätt beslut.

Visst är det varje trafikants skyldighet att anpassa sin hastighet efter vägen. Men det är också samhällets uppgift att se till att det är möjligt att fatta rätt beslut.

Nollvisionen handlar om att det ska vara lätt att göra rätt i trafiken – och att det ska finnas marginaler när man gör misstag. Att det, som i Masugnsbyn, dyker upp en felutformad kurva efter flera mil av rak och bred väg, är något som är svårt för bilister att hantera. I Uppdrag granskning hörde vi flera vittnen som berättade att det varje vinter åker av ett antal bilar i just den kurvan.

Visst är det varje trafikants skyldighet att anpassa sin hastighet efter vägen. Men det är också samhällets uppgift att se till att det är möjligt att fatta rätt beslut. Det är därför vi har hastighets- och varningsskyltar.

Den här granskningen började i en djupt tragisk olycka där sex unga människor miste livet. Det är vår uppgift som journalister att avslöja missförhållanden och att granska myndigheter.

Charlotta Friborg

programchef och ansvarig utgivare SVT Nyheter

Helena Bengtsson

redaktör för datajournalistik SVT Nyheter

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel