Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Ett levande centrum måste vara lätt att ta sig till

Butik efter butik lägger ner i Södertälje centrum. Snart är väl antalet tomma butikslokaler fler än de befintliga. Det beror på e-handeln säger politikerna medan handlarna framhåller bristen på bra parkeringsplatser och för höga p-avgifter.

Det är förmodligen både och. E-handeln är svår att begränsa men p-frågan råder politikerna över.

I stället för att underlätta för folk att komma till centrum höjer man p-avgiften och satsar på cykelbanor. Tomas Karlsson tar på ledarplats (LT, 21 januari) upp frågan om stadskärnans tynande tillvaro. Han refererar till forskarstudier som säger att alla sorters butiker krävs för att dra folk samt att bättre tillgänglighet för bilen är viktigt om stadskärnor ska utvecklas.

Det borde vara en demokratisk rättighet att kunna ta sig till stadens centrum för alla Södertäljebor. Om det ska vara möjligt måste kommunen underlätta för folk att ta bilen till staden. Klimatnyttan blir förmodligen större än om många åker bil till stormarknader utanför staden eller till Skärholmen, Kungens kurva etcetera.

Ersätt parkeringschefen med en turistchef som kan få fart på besöksnäringen och öka centrumhandeln.

Parkeringsavgifter är en kassako för Södertälje, som är landets 20:e största stad men nummer 10 när det gäller utfärdade parkeringsböter. Ersätt parkeringschefen med en turistchef som kan få fart på besöksnäringen och öka centrumhandeln. Det skulle kompensera bortfallet av parkeringsintäkterna samt göra Södertäljeborna och handlarna gladare.

Kommunens lösning är att förtäta staden med bostäder med fyra höghus varav ett ska vara hotell. 1 000 nya boende och 150 hotellgäster är bara en droppe i kanalen för att få fart på centrumhandeln. Det behövs minst 100 000 besökare varje vecka om det ska ge någon effekt.

90 procent av Södertäljeborna bor utanför stadskärnan och många behöver bilen om de ska kunna göra sina inköp i centrum. De som kan cykla för att handla är få och bussturerna är glesa eller obefintliga.

Om den märkliga förtätningen med höghus verkligen genomförs kommer centrum vara en enda stor byggarbetsplats under många år. Och då kan man undra hur många som vill besöka centrum även om parkeringen skulle vara gratis.

Förslag till levande centrum.

• Inför gratis korttidsparkering och inrätta nya parkeringsplatser på det tomma Stora torget och i nuvarande Stadsparken, som ligger offside och redan är belastad av buller och avgaser från bussarna.

• Gör en ny Stadspark från Orionkullen vid Hebbevillan ända till Slussbron. Bygg en amfiteater nedanför Orionkullen och gör skridskobana på vintern. Trädgårdar på gamla Slussgatan med kaféer, rastplatser, lekparker med mera kan bli trevliga samlingsplatser.

• Stäng av Slussgatan för all trafik. Bygg en ny buss-, bil- och gångbro från Slussholmen så att bussarna kan komma till terminalen vid stationen och bilarna köra söderut eller parkera i nuvarande Stadsparken. Brohöjden ska tillåta att små fritidsbåtar kan komma in i Maren.

Nya hus i centrum bör anpassas till befintlig bebyggelse. Säg nej till de fyra höghusen.

Ulf Sarlén

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel