Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: En riktigt stilig byggnad

Nu när höghuset mellan Kringlan och Orionkullen avtäckts kan vi alla se resultatet av det ifrågasatta bostadshuset mitt i stan. Färgmässigt harmonierar byggnaden väl med omgivande byggnader. Putsade fasader präglar hela denna sida av gatan. Byggnadshöjden passar väl ihop med stadskaraktären. Pelargången gör byggnaden unik i grannskapet och fungerar som väderskydd under regniga och snöiga dagar.

Köpmangatan får nu bättre förutsättningar att bli en handelsgata med butiker på båda sidorna av bussgatan, förutsatt att Kringlan och Tellus tar tillfället i akt och använder skyltfönstren och öppnar upp entréer mot alla som tar bussen till och från centrum.

Ett plus med placeringen av den nya Orionbyggnaden är att delar av flickskoleområdet med dess vackra lindar fortfarande är synligt från Ekdalsgatan och den delen av gågatan.

Namnet kan sparas till framtida torg invid kanalen – här vore det mer välfunnet att kalla torget Garvaretorget, Köpmantorget eller Oriontorget

Det blivande torget mellan den nya Orionbyggnaden och kvarteret Polstjärnan har alla möjligheter att bli en trevlig knutpunkt och samlingsplats. Det ska få namnet Kanaltorget, vilket har en historisk förklaring men knappast geografisk. Det namnet kan sparas till framtida torg invid kanalen – här vore det mer välfunnet att kalla torget Garvaretorget, Köpmantorget eller Oriontorget.

Det som är svårare att begripa är den nya nedfarten till Kringlangaraget som placeras borta vid Västra Kanalgatan. Vem hittar dit. Skulle det i en framtid byggas ett hotell vid Marenplan får hotellgästerna åka 700 meter genom stan för att hitta garaget. Det lär visa sig om det är en begåvad lösning. Sannolikt uppstår här nya arbetstillfällen för kommande generationers stadsplanerare.

Apropå parkeringsgarage. Varför bygger staden inte ett centralt p-garage under Stora torget? Som Hötorget i Stockholm. Det skulle bidra till att många outhyrda lokaler öppnades igen och vi skulle få en mer levande innerstad.

Nu ser vi fram mot att åter kunna promenera längs kanalen mellan Wendela Hebbes hus och Mälarbron och att vi om några år också kan besöka Kanalholmen.

För en tid sedan upptäckte jag på biblioteket ett förslag från den kände stadsbyggnadsarkitekten och visionären Ivo Waldhör. Han föreslog en attraktiv byggnad som vilar på de gamla bropelarna. Idén är värd att bearbetas och sannolikt realiserbar efter de skyddsåtgärder som Sjöfartsverket vidtagit längs kanalen. Det är ett utmärkt pedagogiskt exempel på vad som är möjligt att göra på platsen.

Lennart Sjöström

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel