Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Corona påverkar hela stadsmiljön – dags att tänka om

Coronaviruset och liknande pandemier kommer vi att få leva med under överskådlig framtid. Den drabbar alla vuxna, men värst de äldre. Det innebär att vi måste fortsätta att hålla avstånd. Coronan har redan förändrat vår livsstil och samhället måste rätta sig därefter. Vi kommer att undvika trängsel, vilket slår mot kollektivtrafik och förtätad bebyggelse. Det är därför inte konstigt att Stockholm har drabbats värst.

För Södertäljes del innebär det en total omprövning av kommunens byggnadspolicy. Till det bidrar också de ekonomiska konsekvenserna av pandemierna. Målet om 20 000 bostäder fram till 2036 blir ännu mer orealistiskt – och en förtätning av stadskärnan står i direkt motsatsställning till en smittfri miljö.

Konkret innebär det för Södertäljes del följande:

• Inga höghus i stadskärnan. Bostäder i höghus kommer dessutom inte att vara efterfrågade. Vem vill tränga in sig i en hiss i ett 20-våningshus?

• Nya bostäder blir hänvisade till lågbebyggelse i ytterområden för att undvika en förtätad och smittsam stadsmiljö.

• Fler parkeringsplatser behövs i centrum för att få en levande stadskärna inte minst med tanke på att många äldre kommer att undvika kollektivåkande.

Hotellbygget kräver en minskning av Marens vattenyta, vilket kommer att möta ett starkt motstånd hos medborgarna.

• Marenplanerna med ett jättehotell har inga marknadsmässiga förutsättningar. Vi har ändrat våra resvanor och företagen har övergått till fler digitala möten. Dessutom: hotellbygget kräver en minskning av Marens vattenyta, vilket kommer att möta ett starkt motstånd hos medborgarna. Glöm inte ”Rädda Maren”- aktionen från 2007.

De ekonomiska konsekvenserna av coronapandemin innebär att Södertälje kommun behöver dra in på mycket. Här är några exempel bara inom byggområdet som dessutom var ifrågasatta redan innan pandemin:

• Det behövs ingen ny tunnel till Kringlangaraget för svindlande 60 miljoner. Nuvarande infarten duger, eller också kan man öppna upp en ny infart mittemot Sorbonparkeringen för mindre än hälften.

• Återuppbyggnaden av Gjuteriet för 60–70 miljoner blir ännu mer obegriplig i detta läge.

Vi måste vara realister och inse att nya förutsättningar gäller nu. Det innebär inte att utvecklingen stannar upp. Det blir upp till våra politiker att komma med kreativa förslag i en aktiv dialog med Södertäljeborna.

Ulf Sarlén

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel