Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Att shoppa loss blir planetens död

Under rubriken I en vital stadskärna kan man shoppa loss, skriver Tomas Karlsson en ledartext om centrumhandeln (LT, 21 januari). Han tar upp en studie och en debattartikel, där författarna menar att lokalpolitiker bör jobba för att öka handeln i stadskärnor och göra dessa mer lättillgängliga för biltrafikanter, detta för att ta hänsyn till olika gruppers konsumtionsmönster och för att stadskärnor ”ska förbli vitala”.

Vi menar att det inte finns någon anledning att ”shoppa loss” i traditionell mening, eftersom den är en del av den verklighetsfrånvända konsumtionshets som riskerar att leda till en allt annat än vital och levande värld.

Den som i dag promenerar längs Storgatan finner sig själv omringad av skyltfönster och reklamskyltar med ett budskap: köp!

Enligt Naturvårdsverket släpper Sverige ut cirka 90 miljoner ton koldioxidekvivalenter varje år på grund av vår konsumtion. Bara klädindustrin släpper ut mer växthusgaser än flygtrafiken och sjöfarten tillsammans, enligt en rapport från FN:s miljöorgan från förra året. Vi som bor i rika länder måste gemensamt hjälpas åt att minska vår konsumtion, inte öka den.

Om vi fortsätter som i dag kommer jordens temperatur om 80 år att vara i genomsnitt tre–fyra grader varmare jämfört med förindustriell tid, vilket klimatforskaren Johan Rockström berättar i sitt vinterprat i Sveriges Radio från den 1 januari. Detta innebär mer extremväder, fler obeboeliga områden, artutrotning, matbrist, vattenbrist, flyktingströmmar, krig, risk för ekonomisk kollaps samt förluster av människoliv.

Tomas Karlsson tar i sin artikel upp att olika grupper har olika konsumtionsmönster, och att stadskärnor inte borde vara en plats bara för rika människor som har råd att gå på fina restauranger.

Måste det inte finnas möjlighet för lågavlönade och ekonomiskt utsatta att shoppa billigt?

Det är viktigt att ställa sig frågan: Måste det inte finnas möjlighet för lågavlönade och ekonomiskt utsatta att shoppa billigt? Faktum är att även dessa människor gynnas ekonomiskt av att konsumera mer måttligt.

Dessutom är storföretagen de största ekonomiska vinnarna av slit och släng-samhället, det är också de som genom reklam uppmanar till och fortsätter normalisera överkonsumtion. Klimatkrisen drabbar också fattiga människor värst, då dessa har mindre möjligheter att skydda och återhämta sig från naturkatastrofer och är de som först drabbas av mat- och vattenbrist.

Vad gäller biltrafik måste även den minska för att undvika klimatkollaps. Bilar drivna av el och biodrivmedel är inget undantag, eftersom de också är miljöskadliga på olika sätt. För en rättvis omställning är det visserligen viktigt att folk som bor på landsbygden ska ha möjlighet att ta sig dit de ska med bil, men just i stadskärnor finns inget behov av biltrafik. I stället borde det satsas på välfungerande cykelstråk, cykelparkeringar och en attraktiv kollektivtrafik.

Centrum kan i stället fyllas med grönområden och tjänster som inriktar sig på umgänge

Så vad händer med centrum när handeln förändras? En del känner oro inför en livlös stadskärna, men det behöver inte bli fallet. Centrum kan i stället fyllas med grönområden och tjänster som inriktar sig på umgänge, reparationer, återbruk, mataffärer och uthyrningar av varor.

Att propagera för ökat slit och släng är att stoppa huvudet i sanden inför den kris mänskligheten står inför. I stället för att se till kortsiktig ekonomisk vinning borde lokalpolitiker lyfta blicken och göra det som på lång hållbar sikt gynnar Södertäljes invånare – det vill säga att sluta underblåsa skadliga konsumtionsmönster, deklarera klimatnödläge, tillämpa en koldioxidbudget och göra det lättare att leva hållbart.

Astrid Berntsson

Fridays for future Södertälje

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel