Annons
Vidare till lt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

De vill krossa planer på bergkross

 
Skanskas planer på bergtäkt nära Pershagen
Visa alla artiklar

Planerna på en bergkross i Bränninge måste skrotas. Det menar centerpartiet som nu vill få alla partier att ta ställning mot planerna.

Planerna på en bergkross i Bränninge, se faktarutan här intill, har väckt stor ilska bland de boende.

Och nu får de stöd från politiskt håll.

Centerpartiets Tage Gripenstam går i ett pressmeddelande ut och uppmanar alla politiska partier i Södertälje att gemensamt ta avstånd från planerna.

– Vi tycker det är olämpligt, både för verksamheten vid Bränninge gård och för pershagenborna. Det känns som att det inte är rätt plats. Jag tycker partierna skulle samla ihop sig och säga ifrån, säger Tage Gripenstam.

Förutsättningarna att nå politisk enighet kring motståndet verkar ganska goda.

Miljöpartiet har till exempel redan tagit ställning till frågan på ett medlemsmöte.

– Det finns inget rim och reson i att ha en bergkross i Bränninge, säger Patrik Waldenström, som är ordförande i miljönämnden och miljöpartist.

Om Skanska går vidare med planerna och de blir föremål för beslut av länsstyrelsen eller hamnar i miljödomstolen kommer frågan att hamna i miljönämnden som får rätt att tycka till.

– Jag kan ju inte tala för miljönämnden, men mycket talar för att vi kommer påpeka många negativa saker, säger Patrik Waldenström.

Planer på 50 hektar bergtäkt

Behovet av bergkross för byggnation är stort i Stockholmsområdet. Skanska behöver ersätta den befintliga 15 hektar stora täkten i Moraberg när den nu ska stängas. Den tänkta bergtäkten i Bränninge är 50 hektar stor och ligger sydväst om Bränninge gård och mellan E4 och järnvägen. Bränninges bergtäkt är tänkt att vara i drift i 30 år.

Runt 800 000 ton material ska transporteras till och från området varje år, vilket betyder cirka 180 lastbilstransporter per dag. Vilken väg dessa ska ta är ännu oklart men norrut via Nyköpingsvägen, genom Pershagen, är ett alternativ. Ett annat är att använda delar av en befintlig väg väster om E4 och som i dag är en grusväg, med möjlig anslutning i rondellen norr om Pershagen. Ytterligare ett alternativ ska undersökas och det är möjligheten att anlägga ett stickspår från den intilliggande järnvägen.

Källa: Skanska och WSP

Thomas Leitner [email protected]